62 PŘÍLOHA A – ÚROVNĚ ISCED Ve slovníku statistických pojmů OECD (2007) je možné najít následující výklad vzdělávacích úrovní ISCED 1, 2 a 3. ISCED Mezinárodní klasifikace vzdělávání (The International Standard Classification of Education) ISCED 1997 je revidovanou verzí mezinárodní klasifikace vzdělávání, která byla přijata na Generální konferenci UNESCO a nahradila verzi předchozí. Od roku 1998 je tato nová klasifikace uplatňována v mezinárodních sběrech dat z oblasti vzdělávání. K využívání této klasifikace byl zároveň vydán manuál. Primární vzdělávání (ISCED 1) Primární vzdělávání (ISCED 1) je většinou zahájeno ve věku pěti, šesti či sedmi let a trvá čtyři až šest let (modus za země OECD je šest let). Programy vzdělávání na této úrovni většinou nevyžadují žádné předchozí formální vzdělávání, ačkoliv je stále častější, že děti před nástupem do této vzdělávací úrovně navštěvují preprimární vzdělávání. Mezník mezi preprimárním a primárním vzděláváním se většinou vyznačuje zahájením systematické výuky, která je charakteristická pro primární vzdělávání, například výuky čtení, psaní a matematiky. Je však běžné, že se děti začínají učit základním čtenářským a početním dovednostem již na preprimární vzdělávací úrovni. Nižší sekundární vzdělávání (ISCED 2) Nižší sekundární vzdělávání (ISCED 2) je obyčejně pokračováním vzdělávacího programu na úrovni primárního vzdělávání, výuka je zde však již většinou do větší míry rozdělená na jednotlivé předměty a vedená učiteli, kteří se na tyto předměty specializují. Nižší sekundární vzdělávání může být buď poslední nabytou úrovní vzdělávání (tj. připraví žáky přímo na vstup do zaměstnání) a/nebo přípravnou úrovní vzdělávání (tj. připraví žáky na navazující studium ve vyšší sekundární úrovni). Vzdělávání na této úrovni obvykle trvá dva až šest let (modus za země OECD jsou tři roky). Vyšší sekundární vzdělávání (ISCED 3) Vyšší sekundární vzdělávání (ISCED 3) představuje ve většině zemí OECD poslední fázi sekundárního vzdělávání. Výuka na této úrovni bývá ještě do větší míry než na úrovni ISCED 2 organizovaná podle jednotlivých předmětových oblastí a učitelé na této úrovni musejí mít obvykle vyšší stupeň kvalifikace a/ nebo do větší míry předmětově zaměřenou, než jak je tomu u učitelů na úrovni ISCED 2. Žáci obvykle začínají na této úrovni studovat ve věku 15 či 16 let.