43 s politickými cíli šetření, které si určilo představenstvo zemí zúčastněných v šetření TALIS (Board of Participating Countries of the Teaching and Learning International Survey), a které byly následně skupinou odborníků na vývoj výzkumných nástrojů (Instrument Development Expert Group) převedeny do podoby dotazníků. Tabulka č. 3: Klasifikace hlavních částí dotazníků šetření TALIS 2013 Dotazník pro učitele Dotazník pro ředitele Převzaté prvky Charakteristiky popisující zázemí učitelů Charakteristiky popisující zázemí ředitelů Vstupy do škol Charakteristiky žáků, jak je vnímají učitelé Charakteristiky popisující zázemí škol Soustavné profesní vzdělávání učitelů Soustavné profesní vzdělávání ředitelů Procesy Vedení a řízení školy Vedení a řízení školy Zpětná vazba pro učitele Formální hodnocení práce učitelů Přesvědčení učitelů o správném způsobu výuky Přesvědčení učitelů o správném způsobu výuky a jejich pedagogické postupy Pedagogické postupy učitelů Výstupy ze škol Školní klima a řízení školy Školní klima Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů (agregovaná na úroveň školy) Spokojenost učitelů v zaměstnání (agregovaná na úroveň školy) Spokojenost ředitelů v zaměstnání V dotaznících pro šetření TALIS 2013 bylo zohledněno následující: Průzkum témat a indikátorů navržených pro toto šetření s cílem zajistit, aby proměnné, indikátory a témata tvořily logicky ucelené zázemí pro vytvoření výzkumných nástrojů s přihlédnutím na jejich úplnost a celistvost. Průzkum seznamu otázek vytvořených v rámci šetření TALIS 2008 i dalších národních a mezinárodních výzkumů s cílem zhodnotit, zda jsou vhodné vzhledem k proměnným, které byly stanoveny v analytickém rámci šetření TALIS 2013, a zda lze nalézt další možné zdroje vzorových otázek. Nově vytvořené otázky za účelem umožnit práci na stanovených indikátorech a výzkumných otázkách. Důkladné prozkoumání a revize dotazníků na základě výsledků pilotáže a předběžného šetření. Jak bylo výše zmíněno, v rámci strategie výběru respondentů byly zvažovány výhody a nevýhody používání jednotných výzkumných nástrojů napříč všemi úrovněmi ISCED. Skupina expertů na vývoj výzkumných nástrojů (Instrument Development Expert Group; IDEG) se usnesla, že je zapotřebí úprav, které zajistí, aby byla plně zohledněna specifika dalších volitelných úrovní ISCED a aby uspořádání dotazníků pro hlavní cílovou populaci (úroveň ISCED 2) umožnilo srovnání mezi roky 2008 a 2013. V instrukcích u otázek pro učitele bylo využíváno specifických odkazů na podmínky,