41 Obrázek č. 1: Cílová populace a základní soubor na mezinárodní a národní úrovni Šetření TALIS 2013(úroveň ISCED 2) Mimo šetření TALIS 2013 se nachází: Cílová populace šetření TALIS 2013 na mezinárodní úrovni = základní soubor šetření TALIS 2013 na mezinárodní úrovni Vzdělávání dospělých Školy určené pro výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Zastupující či náhradní učitelé Mimo šetření TALIS 2013 na NÁRODNÍ úrovni NÁRODNÍ cílová populace Celý kraj, stát či dílčí populace Vyloučeno na NÁRODNÍ úrovni NÁRODNÍ základní soubor Školy na odlehlých místech a malé školy Školy poskytující vzdělávání dospělým Školy nevybrané pro účast v šetření Ve výzkumném souboru Ne více než 5 % učitelů Alespoň 95 % učitelů V rámci šetření TALIS 2013 projevily země zájem o dobrovolnou možnost rozšíření zkoumané populace o další skupiny respondentů, tedy o zkoumání učitelů působících na úrovni ISCED 1 a 3 a také o realizaci propojení šetření TALIS 2013 s šetřením PISA 2012 na úrovni škol. Důsledkem toho byly tedy pro toto šetření určeny čtyři cílové populace: Hlavní: učitelé působící na úrovni ISCED 2 a ředitelé škol, na kterých působí. Mezinárodní možnost rozšíření šetření: učitelé působící v primárním vzdělávání (na úrovni ISCED 1) a ředitelé škol, na kterých působí. Mezinárodní možnost rozšíření šetření: učitelé působící ve vyšším sekundárním vzdělávání (na úrovni ISCED 3) a ředitelé škol, na kterých působí. Mezinárodní možnost rozšíření šetření: Propojení s šetřením PISA 2012 na úrovni školy (zaměřeno na učitele, kteří budou v době šetření v roce 2013 vyučovat patnáctileté žáky na školách, které se zúčastnily šetření PISA 2012). Cílem šetření je získat reprezentativní vzorek každé z těchto čtyř cílových populací. Je tedy požadováno, aby koncepční rámec pro výběr respondentů tento cíl zohlednil. Od cílových populací je třeba získat vyčerpávající soubor dat a indikátorů pro tvůrce politik v oblasti vzdělávání, ať již na úrovni třídy, školy, pracovního trhu či na profesní nebo systémové úrovni. Výběrový soubor musí být dostatečně široký, aby bylo možné využít indikátory z oblasti pracovního trhu a celých systémů a následně vyvodit podložené závěry uplatnitelné ve strategicky zaměřených analýzách. Výsledná data by měla také obsahovat nezbytné podrobnosti, aby bylo možné vést diskuze o datech a indikátorech zohledňujících charakteristiky na úrovni škol. Tento požadavek se týká dotazníku pro ředitele škol i pro učitele a to ze všech cílových populací. Strategii pro výběr respondentů není možné utvářet izolovaně. Je třeba, aby vzala v potaz, jakým způsobem se očekává, že budou dotazníky distribuovány a komu budou rozdávány, a zodpovědně se snažila v co nejvyšší míře zohlednit nebezpečí nízké návratnosti odpovědí a další praktické úvahy