39 TŘETÍ ČÁST – USPOŘÁDÁNÍ ŠETŘENÍ TALIS 2013 Úvod V této části bude představeno uspořádání šetření TALIS 2013 a také celkový přehled postupů práce. Důraz bude kladen zejména na informace o cílové populaci, o výzkumných nástrojích a na další podrobnosti. Aby byl zajištěn proces neustálého zlepšování od jedné vlny šetření ke druhé, je zde prezentována též diskuze o ponaučení, které přineslo šetření TALIS 2008. Poté jsou zmíněny oblasti, které je možné zlepšit. Zároveň je rozvinuta diskuze o procesu vylepšování a propracovávání škál a položek. Stručné představení uspořádání šetření Šetření TALIS 2013 zkoumá prostředí, ve kterém probíhá učení, a pracovní podmínky učitelů ve školách. Informace jsou sbírány pomocí dotazníků v tištěné formě či v online podobě. Tyto dotazníky jsou určeny výběrovému souboru učitelů a ředitelům škol, na kterých tito učitelé působí. Reprezentativní výběr zahrnuje v každé zemi přibližně 200 škol4 a 20 učitelů v každé škole. Na mezinárodní úrovni byl přibližný počet učitelů ve výběru odhadnut na 4 000 a minimální požadovaný podíl účastnících se škol byl 75 %, a to včetně škol, které byly určeny jako náhradní za školy prvního výběru. Mezinárodní charakteristiky pro výběr vzorku a postup práce v šetření TALIS 2013 jsou znázorněny v textovém rámečku č. 3. Textový rámeček č. 3: Stručná informace o uspořádání šetření TALIS 2013 Mezinárodně stanovená cílová populace (hlavní část): učitelé působící na úrovni nižšího sekundárního vzdělávání (ISCED 2) a ředitelé škol, na kterých působí Mezinárodně stanovené možnosti rozšíření: učitelé na úrovni primárního vzdělávání (ISCED 1) a/nebo vyššího sekundárního vzdělávání (ISCED 3) a ředitelé škol, na kterých tito učitelé působí; propojení s šetřením PISA 2012 na úrovni škol (zaměřené na učitele 15ti letých žáků ve školách, které se účastnily šetření PISA 2012) Velikost výběrového souboru5: 200 škol v každé zemi a 20 učitelů v každé škole Způsob výběru: pravděpodobnostní výběr škol a učitelů v těchto školách 4 Pojem “země” je zde používán pro jakéhokoliv „účastníka“ šetření TALIS 2013, ať již je jím země, ekonomický celek v partnerském vztahu k OECD, vzdělávací systém, území/správní jednotka či podobný dílčí region v některé zemi. 5 Informace uvedené k velikosti výběrového souboru, ke způsobu výběru a k požadované míře návratnosti se týkají všech nadefinovaných cílových populací (tj. té hlavní na úrovni ISCED 2 apopulací na úrovni ISCED 1, ISCED 3 a propojení s šetřením PISA 2012).