22 Na úrovni školy Týmová práce a plánování Hodnocení a plánování soustavného zlepšování Využívání ICT ve výuce a v administrativních činnostech Školní management a sdílené vedení Na úrovni rodičů a širší komunity Poskytování odborného poradenství rodičům žáků Vytváření komunitní spolupráce zaměřené na učení Zdroj: Teachers Matter (OECD, 2005b; str. 2). V mnoha případech přispívají tyto změny ke složitosti práce, která je po učitelích vyžadována. Tyto nároky je třeba definovat, abychom mohli vytvořit indikátory, které podají tvůrcům politik lepší informace o obtížnosti učitelské profese. Informace o zázemí (učitelů, ředitelů a škol) S ohledem na výše uvedenou definici učitele sbírá šetření TALIS 2013 klíčové informace o zázemí učitelů. Ptá se na osobní charakteristiky učitelů (např. gender, věk, zaměstnanecký status, pracovní zkušenosti, počáteční vzdělávání a studijní program pro přípravu učitelů) i na charakteristiky třídy (např. složení žáků třídy). Kromě toho sbírá šetření informace o zázemí ředitelů a škol. Ptá se na osobní charakteristiky ředitelů, jejich vzdělání a pracovní zkušenosti a také na charakteristiky školy (např. místo, kde se škola nachází, velikost školy, druh školy a model financování, na složení žáků školy). Tyto informace o osobách, třídách a školách poskytují kontext, který je důležité vzít v úvahu při zkoumání práce učitelů a při kritickém prověřování pracovních podmínek, o kterých se učitelé domnívají, že jim umožňují efektivně působit ve své roli. Informace o zázemí odhalí základní charakteristiky, které jsou pro tvůrce politik a výzkumníky zajímavé jak samy o sobě, tak i jako kontext pro další témata. Témata a indikátory šetření TALIS 2013 Jak již bylo zmíněno, výběr témat a indikátorů pro šetření TALIS 2013 proběhl pomocí hodnocení priorit, na kterém spolupracovaly všechny účastnící se země. V této části bude blíže diskutován níže uvedený seznam témat a jejich rozbor bude vycházet z poznatků, které přinesl současný výzkum v oblasti vyučování a školního vzdělávání. Kromě těchto témat je v rámci šetření TALIS 2013 zkoumána též subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání. Tato témata mají na širší rovině vztah k dalším tématům a jsou průběžně v této části zahrnována do diskuze i do závěrů. Vzdělávání učitelů (počáteční vzdělávání, zaškolování a průběžné profesní vzdělávání) Vedení školy