21 Učitelé pracující na plný a částečný úvazek Zařazování vyučujícího personálu do kategorií vyučujících „na plný úvazek“ a „na částečný úvazek“ se zakládá na pojetí pracovního času. Stanovení plného pracovního úvazku obvykle odpovídá „zákonem stanovené pracovní době“ nebo „zvykem či zákonem stanovené pracovní době“ (oproti skutečnému či celkovému času věnovanému práci či skutečnému času věnovanému výuce). Práce na částečný úvazek se týká jedinců, kteří byli zaměstnáni na dobu kratší, než je zákonem stanovený počet hodin pro zaměstnance na plný úvazek. Učitel, který je po celou dobu školního roku zaměstnán na minimálně 90 % času odpovídajícího normálnímu či zákonem stanovenému počtu hodin pro zaměstnání učitele na plný úvazek, je zařazen do kategorie učitelů pracujících na plný úvazek. Učitel, který je po celou dobu školního roku zaměstnán na méně než 90 % normálního či zákonem stanoveného počtu hodin určeného pro zaměstnání učitele na plný úvazek, je zařazen do kategorie učitelů pracujících na částečný úvazek. Podrobnější informace o těchto obecných definicích a zvyklostech lze nalézt v publikaci Education at a Glance, OECD Indicators 2010 (viz např. http://www.oecd.org/edu/eag2010). Zdroj: Upravená verze textového rámečku 2.1 v publikaci Teachers Matter (OECD, 2005b) Role, jakou učitelé hrají v prostředí vzdělávání, má složitou historii a v různých kulturách, úrovních ISCED, i v různých oborech vzdělávání se může lišit. Nicméně už samotné zobecnění měnících se rolí, které učitelé ve 21. století zastávají, poukazuje na obtížnost jejich práce. Tabulka č. 2 ukazuje, že efektivita vyučování a samotných učitelů obecně spadá do „procesů“ v dvojrozměrném rámci školního vyučování. Je však těžké určit všechny procesy, které učitelé vykonávají v rámci vzdělávání. Přitom uznání složitosti práce učitelů je důležité, protože porozumíme-li lépe vyučovacím procesům, budeme moci učeně vytvářet pojmy v dané oblasti a následně dosahovat lepšího měření. Textový rámeček č. 2 ukazuje některé oblasti odpovědnosti, které se učitelů v dnešním globalizovaném prostředí týkají. Textový rámeček č. 2: Oblasti odpovědnosti dnešních učitelů Na úrovni jednotlivých žáků Zahajování a vedení postupů při učení Účinné reagování na individuálních vzdělávací potřeby žáků Využívání formativního a sumativního hodnocení Na úrovni třídy Výuka ve třídách složených ze žáků s různým kulturním zázemím Nový důraz na průřezová témata Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami