20 Od profese – vyloučeny jsou osoby, které pracují ve vzdělávacích institucích pouze příležitostně či na dobrovolné bázi, stejně jako ty, jejichž úkolem je poskytovat podporu (např. asistenti učitele či jiný školní personál s neúplnou odborností). Od vzdělávacího programu – vyloučeny jsou osoby, které poskytují jiné služby než je formální výuka žáků (např. supervizoři, organizátoři činností), nezávisle na tom, zda je daný vzdělávací program zavedený na národní či školní úrovni. Ředitelé škol, mezi jejichž pracovní povinnosti nepatří výuka, mezi učitele zahrnuti nejsou. Textový rámeček č. 1: Definice “učitele” Není-li uvedeno jinak, je pojem „učitel“, jak je užíván v tomto koncepčním rámci, odvozen od definice přijaté pro sběr dat v rámci projektu OECD Indikátory systému vzdělávání (Indicators of Education Systems, „INES“). Učitel je definován jako osoba, která v rámci své profesní činnosti předává znalosti, postoje a dovednosti určené pro žáky zapsané do určitého vzdělávacího programu. V této definici nezáleží na kvalifikaci, kterou učitel má, ani na způsobu takového předávání, nýbrž se odvíjí od tří charakteristik: Od aktivity – vyloučeny jsou osoby, mezi jejichž pracovní úkoly nepatří aktivní výuka žáků. Učitelé, kteří dočasně nejsou ve škole přítomni (např. z důvodu nemoci či zranění, mateřské či rodičovské dovolené, nebo z důvodu prázdnin či čerpání dovolené), však zahrnuti jsou. Od profese – vyloučeny jsou osoby, které pracují ve vzdělávacích institucích pouze příležitostně či na dobrovolné bázi. Od vzdělávacího programu – vyloučeny jsou osoby, které poskytují jiné služby než je formální výuka žáků (např. supervizoři, organizátoři činností apod.). Vyučujícím personálem je myšlen odborný personál, který je přímo zapojen do výuky žáků, včetně třídních učitelů, učitelů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a učitelů, kteří pracují se žáky jako s celou třídou fyzicky přítomnou v jedné místnosti, nebo v malých skupinách v rezervní třídě, a učitelů, kteří poskytují žákovi individuální výuku ať již uvnitř či vně klasické třídy. Mezi vyučující personál jsou také započítáváni vedoucí výuky v určité oblasti, mezi jejichž povinnosti patří i samotná výuka, není zde však zahrnut neodborný personál, jehož úkolem je poskytovat podporu učitelům při výuce žáků, jako jsou asistenti učitele či jiný školní personál s neúplnou odborností. Mezi učitele obecně neřadíme ani ředitele škol, zástupce ředitelů či jiné osoby na administrativní (manažerské) pozici, kteří nemají povinnost poskytovat výuku žákům ve vzdělávací instituci, ani učitele, mezi jejichž pracovní povinnosti výuka žáků ve vzdělávací instituci nepatří. V rámci duálního systému vzdělávání zaměřeného na přípravu pro výkon povolání jsou do definice zahrnuti učitelé, kteří poskytují „školní složku“ učňovské přípravy. Školitelé, kteří v tomto duálním systému poskytují „podnikovou složku“ jsou z definice naopak vyloučeni.