15 Přes tato omezení jsou však opakované výstupy přínosem pro zásobu vědění o dané problematice. V tomto ohledu je šetření TALIS prostředkem pro zavádění různých možných teorií, které pak bude možné jinde znovu důkladně prověřit, nebo může sloužit jako rozsáhlá zásobárna, ve které se na základě vybraných hypotéz shromažďují konkrétní výpovědi. Žádná práce se nevyskytuje v izolaci a výsledky výzkumu založené na analýze dat šetření TALIS mohou významně přispět k další zásobě informací o vyučování a učení dostupné na mezinárodní úrovni. Tvorba trvale využitelné databáze pro politicky relevantní šetření Šetření OECD mají dalekosáhlý vliv přesahující oblast vzdělávací politiky, praxe a výzkumu. Například šetření jako je PISA využívají stále častěji výzkumníci z širokého spektra sociálních věd, včetně ekonomiky, psychologie a sociologie. Dále byly v rámci OECD publikovány tematické zprávy, které pracují s daty z šetření TALIS 2008 (např. Jensen, Sandoval-Hernández, Knoll a Gonzalez, 2012; Vieluf, Kaplan, Klieme a Bayer, 2012). Tyto zprávy přispívají k většímu využití dat sebraných v rámci šetření TALIS a poskytují důkladné analýzy, které svými poznatky obohacují oblast zkoumání podmínek vyučování a učení napříč kulturami. Rozšiřování pole působnosti šetření TALIS jako databáze pro politicky relevantní šetření v oblasti vyučování a učení si žádá, aby obecné pojmové konstrukty, jako jsou potřeby profesního vzdělávání učitelů či pedagogické přístupy, byly operacionalizovány s velkou pečlivostí. Z tohoto důvodu je důležité, aby strůjci šetření TALIS čerpali ze současné a osvědčené literatury a z empirické zkušenosti z předešlé vlny šetření TALIS a zajistili tak, aby byly pojmové konstrukty utvářeny způsobem, který bude výzkumníkům vyhovovat a bude jim k užitku, nebo způsobem, který jim poskytne základ pro další práci. V souladu s tímto příklonem k sestavení trvale využitelné a užitečné databáze se bude také šetření TALIS dále vyvíjet a reagovat na politické a výzkumné potřeby subjektů účastnících se šetření. Spolu s posunem šetření TALIS do jeho druhé vlny se aktuálním přínosem šetření stává příležitost prozkoumat vývoj v čase jak v rámci jednoho, tak i více vzdělávacích systémů. Podobám vyučování a učení lze jen v omezené míře porozumět na základě průřezových dat. Proto je důležité udržet celistvost souboru proměnných od jedné k druhé vlně šetření a zajistit tak, aby změny v tom, co vstupuje do šetření a stejně tak i v následných procesech mohly být svébytně vztaženy ke změnám výstupů v čase. Jedná se samozřejmě o obzvláště náročný úkol, neboť jsou neustále vyvíjeny nové metody pro měření spolehlivosti a validity konstruktů, které nás zajímají. Je tedy důležité, aby hodnota uchování trendu byla vyvážena hodnotou začlenění nejaktuálnějších metod pro vývoj výzkumného nástroje a měření.