9 Na hodnotu šetření TALIS se lze podívat z více hledisek a lze tedy říci, že vytváří tři druhy výstupů využitelných v politice a v oblasti výzkumu: Indikátory, které mapují vzdělávací systém na úrovni učitelů a ředitelů. Informace o faktorech, které vystihují povahu prostředí, ve kterých probíhá vyučování a učení na národní i mezinárodní úrovni. Spolehlivou databázi umožňující srovnávání, která výzkumníkům na celém světě poskytne zdroj pro systematické zkoumání základních i politicky orientovaných výzkumných otázek na národní i mezinárodní úrovni. Dále v textu je obsažena diskuze o záměru a důležitosti každého z těchto výstupů. Indikátory pro mapování systému vzdělávání Hlavním cílem šetření TALIS je mapovat a porovnávat vzdělávací systémy z hlediska podmínek vyučování a učení. Jako základ tohoto mapování slouží model, který nahlíží na vzdělávání jako na systém vstupů, procesů a výstupů. Šetření TALIS poměřuje složky tohoto systému pomocí spolehlivých a validních škál a položek navržených s úmyslem porozumět kontextu a vzájemným vztahům v oblasti vyučování a učení. Tímto způsobem poskytuje šetření TALIS indikátory, které mimo jiné využívají proměnné mapující školní prostředí, vedení školy, profesní vzdělávání učitelů, systémy hodnocení a zpětné vazby a pedagogické přístupy k výuce. Výsledky šetření TALIS však především slouží jako zdroj informací pro program OECD zaměřený na indikátory z oblasti vzdělávání, který dále poskytuje podklady pro veřejnou diskuzi, na mezinárodní úrovni pomáhá formovat veřejnou politiku a inspiruje procesy rozhodování na různých úrovních vzdělávacích systémů v účastnících se zemích. V nedávném vydání publikace OECD Education at a Glance (OECD, 2009a) lze dohledat dva příklady indikátorů, které jsou založeny na datech z šetření TALIS: V jaké míře se učitelům dostává hodnocení a zpětné vazby a jaký dopad této zpětné vazby učitelé uvedli? (D5) Do jaké míry jsou vyučovací praktiky učitelů, jejich přesvědčení a postoje ve vzájemném souladu? (D6) Důležitým úkolem a stanovenou prioritou účastníků projektu OECD je vytvořit takové šetření, které zajistí, aby některé indikátory bylo možné porovnávat mezi jednotlivými cykly, a zároveň umožní zavádět nové indikátory. Šetření TALIS se nyní dostává do své druhé vlny realizace a tento koncepční rámec tak slouží k formování a uspořádání pojmových konstruktů a nástrojů, a sice takovým způsobem, který následně pomůže usměrňovat rozhodování o uplatnění jednotlivých konstruktů a měření.