8 Jaká je frekvence účasti a jakého druhu je školení a profesní vzdělávání na různých školách a v různých zemích? Jaké dopady má dle učitelů profesní vzdělávání, kterého se účastní? Do jaké míry souvisejí aktivity profesního vzdělávání s postupy, jaké učitelé při výuce využívají, s jejich subjektivně vnímanou zdatností a s jejich spokojeností v zaměstnání? Existuje vztah mezi aktivitami profesního vzdělávání učitelů a klimatem školy? Jaké faktory se pojí s žádoucím a nežádoucím školním klimatem a jak se tyto faktory liší mezi školami? Jaké jsou typické způsoby spolupráce s rodinami a místní komunitou lidí? Jakou souvislost lze najít mezi těmito profily a tím, jak učitelé a ředitelé vnímají pohled místní komunity lidí na profesi učitele, a se spokojeností učitelů a ředitelů v zaměstnání? Jaké zásady jsou uplatňovány při uznání, ocenění a hodnocení učitelů a jak se tyto zásady liší mezi jednotlivými zeměmi? Jaké jsou typické postupy jednání vůči učitelům, jejichž výsledky práce jsou hodnoceny jako nedostačující, a jak se tyto postupy liší mezi různými školami a zeměmi? Do jakých činností je rozdělena pracovní doba učitele a jaké rozdíly lze nalézt mezi jednotlivými školami a zeměmi? Šetření TALIS má více využití v oblasti vzdělávací politiky i v oblasti výzkumu. Jednotlivá hlediska podporovaná různými zájmovými skupinami v účastnických zemích OECD, v partnerských ekonomických celcích a v dílčích regionech (jinými slovy „účastníky šetření TALIS“) lze rozdělit do následujících okruhů: Šetření TALIS je monitorovací nástroj, který poskytuje informace, díky nimž lze srovnávat učitele a školy v jednotlivých vzdělávacích systémech, které jsou do šetření zapojeny. Šetření TALIS slouží jako prostředek k prozkoumání podmínek vyučování a učení, jakož i působení vzdělávacích systémů, a nabízí tedy možnost uplatnit srovnávací přístupy na oblast vyučování a vedení školy. Šetření TALIS je mezinárodní šetření, které doplňuje naše poznatky o podmínkách vyučování a učení. Konkrétně zasazuje do kontextu způsoby, jakými jsou na různých úrovních dosahovány výsledky vzdělávání, a zároveň poskytuje validní nástroj pro srovnávání těchto kontextů mezi různými kulturami. Velké a pečlivě vybrané reprezentativní výběrové soubory a nejmodernější kvantitativní metody práce s daty umožnují vyvozovat závěry pro širokou populaci a zobecňovat výsledky na národní i mezinárodní úrovni. Šetření TALIS poskytuje zdroj dat pro obecné zkoumání souvislostí ve vzdělávání (např. jaká je souvislost mezi uplatňovanými praktikami ve vedení školy a pedagogickými přístupy učitelů a jejich postoji k vyučování a učení) a pro sledování proměnných z oblasti vzdělávání v dalších kontextech (např. vztah mezi politickými strategiemi na úrovni vzdělávacího systému, ekonomickým blahobytem a složením populace učitelů). Šetření TALIS 2013 vychází z předchozího šetření TALIS 2008. Zároveň je však doplněno o nové indikátory, které budou dále v této publikaci diskutovány, a o zjišťování vývojových tendencí v čase. Tím by mělo šetření TALIS 2013 přinášet více informací pro tvůrce politik a také být užitečnější pro výzkumníky.