3 Obsah SEZNAM TABULEK, OBRÁZKŮ A TEXTOVÝCH RÁMEČKŮ ............................................................. 4 ÚVOD ............................................................................................................................................................ 5 PRVNÍ ČÁST – OBECNÝ ZÁMĚR A POLITICKY RELEVANTNÍ CÍLE ŠETŘENÍ TALIS ................... 7 Indikátory pro mapování systému vzdělávání ............................................................................................. 9 Provádění hodnocení priorit ................................................................................................................... 10 Témata a indikátory, které byly pro šetření navrženy ............................................................................ 12 Porozumění charakteru a podmínkám vyučování a učení ......................................................................... 13 Tvorba trvale využitelné databáze pro politicky relevantní šetření ........................................................... 15 DRUHÁ ČÁST – SOUBOR POZNATKŮ VZTAHUJÍCÍCH SE K ŠETŘENÝM TÉMATŮM A HLAVNÍM INDIKÁTORŮM ...................................................................................................................... 16 Učitelé v šetření TALIS 2013 .................................................................................................................... 19 Informace o zázemí (učitelů, ředitelů a škol) ............................................................................................. 22 Témata a indikátory šetření TALIS 2013 .................................................................................................. 22 Téma: Vzdělávání učitelů od počátečního vzdělávání přes zaškolování až po průběžné profesní vzdělávání ................................................................................................................................................. 23 Profesní vzdělávání učitelů a jejich vyučovací postupy ......................................................................... 24 Profesní vzdělávání a udržení učitelů v jejich profesi ............................................................................ 26 Profesní vzdělávání, subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání ............................................................................................................................................. 27 Téma: Vedení školy .................................................................................................................................. 27 Charakteristiky a rozložení ředitelů ....................................................................................................... 28 Sdílené vedení školy .............................................................................................................................. 29 Vedení školy a školní klima ................................................................................................................... 29 Téma: Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby .............................................................................. 30 Téma: Školní klima a principy ................................................................................................................... 32 Téma: Přesvědčení učitelů a jejich vyučovací postupy ............................................................................. 34 Pedagogické přesvědčení učitelů ........................................................................................................... 34 Činnosti učitelů v jejich roli pedagoga ................................................................................................... 36 Profesní činnosti učitelů ......................................................................................................................... 36 Závěr ......................................................................................................................................................... 37 TŘETÍ ČÁST – USPOŘÁDÁNÍ ŠETŘENÍ TALIS 2013 ............................................................................ 39 Úvod ......................................................................................................................................................... 39 Stručné představení uspořádání šetření ...................................................................................................... 39 Stručné představení výzkumných nástrojů ................................................................................................ 42 Výsledky a ponaučení získaná v šetření TALIS 2008 ........................................................................... 44 Oblasti, které je možné v příštích cyklech vylepšovat ........................................................................... 45 Stručné informace o postupech šetření ...................................................................................................... 46 SEZNAM LITERATURY ............................................................................................................................ 49 PŘÍLOHA A – ÚROVNĚ ISCED ................................................................................................................. 62