72 Závěry a doporučení V této publikaci byla představena a diskutována zjištění, která naznačují, že pro zvyšování kvality podmínek učitelů ve školách poskytujících nižší sekundární vzdělávání je vhodné: Klást důraz na podporu sebedůvěry a pocitu vlastní zdatnosti učitelů, zejména v oblasti motivování žáků a jejich aktivního zapojování do výuky a ve využívání alternativních metod výuky – viz zejména kapitolu 1. Podporovat, aby se učitelům dostalo kvalitního formálního vzdělání v obsahu všech vyučovaných předmětů a v jejich didaktice – viz kapitolu 1. Podporovat spoluodpovědnost a podílnictví aktérů na fungování školy, spolupráci učitelů (zejména bližší profesní spolupráci formou společně vykonávaných činností), ale i poskytování zpětné vazby mezi učiteli navzájem a otevřené klima ve škole – viz kapitolu 2. Poskytovat učitelům, kteří vyučují žáky ze sociálně a ekonomicky znevýhodňujícího prostředí a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, dostatečnou podporu a sociální oporu – viz kapitolu 2. Poskytovat zejména začínajícím učitelům podporu v oblasti vedení třídy žáků a chování žáků při výuce – viz kapitolu 2. Podporovat učitele při využívání pestřejší škály výukových postupů a při přizpůsobování výuky konkrétním žákům a situacím, ovšem s ohledem na specifika konkrétních předmětů a konkrétních typů škol – viz kapitolu 3. Zaměřit pozornost na to, aby se učitelům dostávalo časové, finanční, morální i psychické podpory pro zlepšování svých dovedností, a to zejména v oblastech, v nichž se necítí příliš zdatní (i přesto, že výsledky naznačují, že se jim tyto oblasti mohou jevit jako méně podstatné či nevyžadující jejich zapojení do dalšího profesního vzdělávání) – viz kapitolu 4. Volit adresnější zaměření akcí dalšího vzdělávání a profesního rozvoje na oborově didaktickou problematiku jako protiváhu akcím, které oborově didakticky zakotveny nejsou, čímž je jejich potenciál oslovit učitele limitovaný – viz kapitolu 4. Podporovat účast učitelů v širším spektru forem profesního vzdělávání, neomezovat se pouze na kurzy či semináře, nýbrž zahrnout i intenzivnější formy obsahující žádoucí prvky, které mohou činit vzdělávání efektivnějším – viz kapitolu 4 a kapitolu 3. Podporovat pestrost profesního vzdělávání i co se týká tematického zaměření – viz kapitolu 4. Podporovat diferencovaný a na potřeby učitelů citlivě reagující systém profesního vzdělávání a rozvoje učitelů – viz kapitolu 4. Lépe a adresněji provázat formální hodnocení učitelů s jejich následnou účastí v profesním vzdělávání či s jejich zapojením do systému mentoringu ve škole – viz kapitolu 5.