69 Graf č. 5.11 Omezení efektivity práce ředitele školy – podle typu zřizovatele Ze srovnání výsledků podle zřizovatele vyplynulo, že ředitelé veřejných škol pociťují překážky pro efektivní vykonávání své práce ve větší míře než ředitelé neveřejných škol (jedná se však o velice slabou souvislost). Ředitelé veřejných škol uváděli častěji jako omezující platový systém učitelů založený na kariérním postupu69 a chybějící příležitosti a podporu pro profesní vzdělávání učitelů. Rozdíly se naopak neprokázaly mezi řediteli základních škol a víceletých gymnázií. Podle očekávání se ukázalo, že vyšší míra pocitu omezení efektivity práce ředitele má negativní vliv na spokojenost ředitele v zaměstnání. Nedostatek materiálních a personálních zdrojů Ředitelé byli také dotázáni, zda v době vyplňování dotazníku existovaly nějaké překážky, které by škole bránily v poskytování kvalitní výuky. Jednotlivé otázky byly následně rozděleny do dvou indexů, které mapovaly subjektivní vnímání nedostatku materiálních a personálních zdrojů. Ukázalo se, že rozdíly mezi školami podle typu zřizovatele nejsou statisticky významné – ředitelé veřejných a neveřejných škol uváděli přibližně ve stejné míře, že materiální zdroje pro ně nepředstavují žádný problém (viz graf č. 5.12). Graf č. 5.12 Nedostatek materiálních a personálních zdrojů – školy podle typu zřizovatele a školy 69 „Platový systém založený na kariérním postupu“ je takový systém, kdy výše platu zaměstnance je ovlivněna hlavně úrovní dosaženého vzdělání a věkem nebo odpracovanými roky spíše než pracovním výkonem. 18 7 71 69 11 23 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %neveřejná veřejná málo do určité míry velmi 43 50 55 60 43 45 53 74 53 50 40 40 53 49 43 16 4 5 4 5 4 10 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %veřejná neveřejná veřejná neveřejná ZŠG ZŠG materiální personální materiální personální žádný problém částečný problém problém