68 Graf č. 5.10 Podíl času ředitelů věnovaný jednotlivým činnostem – podle velikosti školy Podíl času věnovaný dvěma sledovaným aktivitám souvisí také s velikostí školy. Z grafu č. 5.10 vyplývá, že administrativním úkonům věnují ředitelé větších škol (nad 40 učitelů) více času než ředitelé menších škol (do 40 učitelů). V ČR je rozsah přímé vyučovací povinnosti ředitele stanoven podle velikosti školy – ředitelé ve větších školách tak věnují výuce menší podíl času. Může se tak nabízet vysvětlení, že činnosti spojené s výukou (včetně tvorby kurikula, výuky žáků, třídních hospitací, hodnocení žáků, mentorování učitelů, profesního vzdělávání učitelů) jsou naplňovány především samotnou výukou ředitele a přípravou na ni. Potvrdil se přitom předpoklad, že ředitelé, kteří ve větší míře vykonávají pedagogické vedení66, se více věnují různým činnostem a poradám zaměřeným na kurikulum a výuku. Souvislost s mírou sdíleného vedení67 ve škole však nebyla prokázána. Důležité je dále zjištění, že vyšší podíl času věnovaného činnostem spojeným s výukou na úkor času věnovaného administrativním činnostem souvisí s vyšší mírou spokojenosti ředitelů škol v zaměstnání. Neprokázala se však souvislost uvedených činností ředitele školy se subjektivně vnímanou zdatností učitelů a jejich spokojeností v zaměstnání. Omezení efektivity práce ředitele školy Pro efektivní řízení školy, naplňování její koncepce a strategie potřebují mít ředitelé vyhovující podmínky. Ředitelé proto měli uvést, do jaké míry je efektivita jejich práce omezena určitými skutečnostmi, ať už na úrovni školy, či celého školského systému (viz Národní zprávu).68 66 Viz Národní zprávu, a sice s. 17, část 2.5. 67 Viz Národní zprávu, a sice s. 15, 16. 68 Pro další analýzy byl vytvořen index omezení efektivity práce ředitele, kdy byla v případě, že odpovědi na všechny aspekty byly „vůbec ne“ nebo „velmi málo“, indexu přiřazena hodnota 1 a byla označena jako „málo“. Pokud byla odpověď na všechny sledované aspekty „do určité míry“ a „značně“, byla hodnota indexu 2 a byla označena jako „velmi“. Zbývajícím případům byla přiřazena hodnota 3 a byly označeny jako „do určité míry“. 49 48 51 58 23 23 20 17 0 10 20 30 40 50 60 70 do 20 učitelů21–30 učitelů31–40 učitelůnad 40 učitelůadministrativní a ředitelské úkony a porady různé činnosti a porady zaměřené na kurikulum a výuku %