67 5.2.2 Podmínky pro práci ředitelů Zatímco část 5.2.1 se poměrně podrobně zabývala pedagogickým vedením, resp. jeho složkou v oblasti činností vedení školy a zejména ředitelů směřujících k podpoře profesního rozvoje učitelů, v této části se alespoň stručně zastavíme u některých determinant práce ředitelů. Teprve na jejich základě je pak možné přemýšlet o zjištěních, která šetření TALIS 2013 přineslo, a o závěrech, které z nich plynou. Na podmínky práce ředitelů se podíváme perspektivou několika vybraných proměnných, konkrétně skrze analýzu náplně činností ředitele školy, subjektivně vnímaných faktorů, které omezují práci ředitele, a nedostatků v materiálních a personálních zdrojích. Činnosti ředitele školy v průběhu jednoho školního roku Na základě dat sebraných prostřednictvím ředitelského dotazníku bylo zjištěno, že ředitelé veřejných škol věnují administrativním a ředitelským úkonům a poradám vyšší průměrný podíl času v průběhu jednoho školního roku (50 %) než ředitelé neveřejných škol (44 %) – viz graf č. 5.9. Graf č. 5.9 Podíl času ředitelů věnovaný jednotlivým činnostem – podle typu zřizovatele a školy Zároveň byly zaznamenány rozdíly podle typu školy – ředitelé víceletých gymnázií věnují administrativním a ředitelským úkonům a poradám vyšší podíl času (55 %) než ředitelé základních škol (50 %). To může být způsobeno větší velikostí školy65 a poskytováním kromě základního také středního vzdělávání. S tímto zjištěním se ve srovnání se základními školami (22 %) váže nižší podíl času věnovaného činnostem spojeným s výukou (18 %). 65 Zatímco podíl základních škol, kde je zaměstnáno 40 a více učitelů, činí v šetření TALIS 2013 pouze 10 %, v gymnáziích tvoří tyto školy téměř polovinu (47 %). 50 44 21 24 50 55 22 18 0 10 20 30 40 50 60 veřejná neveřejná veřejná neveřejná ZŠG ZŠG administrativní a ředitelské úkony a porady různé činnosti a porady zaměřené na kurikulum a výuku administrativní a ředitelské úkony a porady různé činnosti a porady zaměřené na kurikulum a výuku