65 Graf č. 5.6 Podíl učitelů, jejichž ředitel uvedl danou činnost jako součást zaškolovacího programu Jako součást zaškolovacího programu ředitelé nejčastěji uváděli mentoring (podpora noviců zkušenými učiteli) a systém vzájemných konzultací mezi učiteli. Nejméně častá pak byla spolupráce s dalšími školami, práce s portfolii, síťování (vytváření virtuálních komunit) a výuka v týmu. Síťování, výuka v týmu a práce s deníky či portfolii byly zároveň ve větší míře k dispozici pro všechny nové učitele, nikoliv pouze začínající. Dostupnost mentoringu jako nejčastěji uplatňované formy podpory profesního rozvoje v zaškolovací fázi ale není (zcela) rovnoměrná, což v dalším grafu dokládá srovnání základních škol a víceletých gymnázií. Graf č. 5.7 Podíl učitelů, jejichž ředitel uvedl, že ve škole mají učitelé přístup k systému mentoringu – podle typu školy 17 40 45 38 70 74 96 91 10 16 16 20 73 81 95 100 0 20 40 60 80 100 spolupráce s dalšími školami navazování užitečných kontaktů/zapojení do virtuální komunity výuka v týmu (spolu se zkušenějšími učiteli)práce s deníky/záznamy, portfolii atd. k podpoře procesu učení a reflexe kurzy/semináře plánované porady s ředitelem/ředitelkou a/nebo kolegy učiteli systém vzájemných konzultací mezi učiteli mentoring zkušenými učiteli pouze pro začínající učitele pro všechny nové učitele %17 16 11 24 19 32 52 28 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %G ZŠpro začínající učitele pro všechny nové učitele pro všechny učitele žádný přístup