64 Předchozí výsledky vztahující se k různým aspektům zaškolování nových/začínajících učitelů, tj. existence nabídky zaškolovacích programů (neboli jejich existence) a výsledky týkající se účasti v zaškolovacích programech, je ale nezbytné chápat a interpretovat ve vzájemném vztahu. Tento vztah zachycuje graf č. 5.5. Graf č. 5.5 Přístup k formálním zaškolovacím programům a účast začínajících učitelů v těchto programech62 Analýza ukazuje, že v mezinárodním srovnání je u nás rozpor mezi nabídkou zaškolovacího programu63 ve škole a jeho reálným využitím jeden z nejnižších – nabídka zaškolovacích programů je tedy učiteli využívána hojně, avšak celkově jsou nabídka i účast v České republice podprůměrné. V rámci této nabídky nabývají zaškolovací programy různých podob. V obecné rovině se v procesech zaškolování v instituci obvykle uplatňují prvky a postupy spojované jak s mentoringem, tak se supervizí a koučováním, a v neposlední řadě kooperativní přístupy realizované formou kolegiální spolupráce (Píšová & Duschinská et al., 2011). Vedle toho jsou v rámci zaškolování samozřejmě využívány i externí formy dalšího vzdělávání. Podrobnější pohled na přístup učitelů k různým typům zaškolovacích intervencí nabízí graf č. 5.6. 62 V grafu nejsou zobrazeny země, ve kterých je podíl učitelů s méně než 3 roky praxe v dané škole a méně než 3 roky celkové učitelské praxe menší než 5 %. 63 Podíl učitelů, kteří pracují ve školách, kde je podle výpovědi ředitele k dispozici formální zaškolovací program. 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 přístup účast %