63 Graf č. 5.4 Podíl učitelů, kteří se ve svém prvním zaměstnání účastnili nějakého zaškolovacího programu – podle typu školy Ačkoli jsou všechny tři uváděné zaškolovací aktivity dostupné v podobné míře jak v základních školách, tak i ve víceletých gymnáziích, byl při vstupu do prvního učitelského zaměstnání zjištěn rozdíl v jejich využití. Zaškolovacího programu se ve svém prvním zaměstnání ve srovnání s učiteli víceletých gymnázii účastnil vyšší podíl učitelů v základních školách. Vyšší podíl učitelů v základních školách byl také uveden do organizace práce ve škole. Rozdíly v neformálních zaškolovacích aktivitách již nejsou statisticky významné. Podíl učitelů, kteří se ve svém prvním zaměstnání účastnili zaškolovacího programu, je v ČR podprůměrný, a to jak celkově ve srovnání se zeměmi, které se zúčastnily šetření TALIS 2013, tak v evropském kontextu. Přitom šetření TALIS 2013 dokládá, že účast ve formálních či neformálních zaškolovacích aktivitách souvisí také s účastí (mírou i četností) v dalším profesním vzdělávání.61 Současně platí, že učitelé, kteří ve svém prvním zaměstnání prošli nějakou formou zaškolovacích aktivit, jsou častěji mentorem pro jiné/ho učitele, přičemž roli hraje také počet těchto aktivit – jako mentor působí vyšší podíl učitelů, kteří se zapojili do vyššího počtu jednotlivých forem zaškolování. Je však třeba vzít v úvahu, že učitelů, kteří uvedli, že působí jako pověření mentoři pro jiné/ho učitele, je v ČR pouze 8 %. Z hlediska podílu ředitelů škol na existenci zaškolovacího programu pro začínající/nové učitele lze v obecné rovině konstatovat přímou souvislost zaškolování a pedagogického vedení: ředitelé, kteří ve větší míře realizují pedagogické vedení, mají ve své škole častěji zaveden zaškolovací (indukční) program pro nové učitele a častěji poskytují novým učitelům všeobecný a/či interní úvod do organizace práce ve škole. Dále analýza ukázala, že formálního zaškolovacího programu se ve svém prvním zaměstnání účastnil vyšší podíl starších učitelů (50 let a více) ve srovnání s učiteli mladšími (do 50 let). To může být částečně vysvětleno dřívější existencí krajských pedagogických center a formálně ustanoveného uvádějícího učitele. 61 Viz Národní zprávu, s. 24. 47 56 47 38 53 37 0 10 20 30 40 50 60 zaškolovací program neformální zaškolovací aktivity všeobecný a/či interní úvod do organizace práce ve škole ZŠG %