61 mentor. Pouze malé rozdíly (na hraně statistické významnosti) mezi učiteli základních škol a víceletých gymnázií byly zaznamenány v názoru na to, zda je s učitelem diskutována možnost nápravy, pokud jsou ve výuce zjištěny nedostatky (s výrokem opět mírně častěji souhlasili učitelé v základních školách). Ve sledovaných oblastech nebyly prokázány rozdíly ve výpovědích učitelů veřejných a neveřejných škol, s výjimkou plánu dalšího vzdělávání – s výrokem, že v důsledku hodnocení či zpětné vazby je učiteli připraven plán dalšího vzdělávání (rozhodně) souhlasil vyšší podíl učitelů veřejných škol. V důsledku hodnocení a poskytnuté zpětné vazby může docházet ke změnám v různých aspektech, které můžeme rozčlenit do tří oblastí: změna v postavení učitele, změna v kvalitě výuky a změna v motivaci57 (viz kapitolu 2). V této části zprávy se zaměřujeme pouze na pozitivní změny v postavení učitele, které byly učiteli uváděny v menší míře než pozitivní změny v kvalitě výuky a v oblasti motivace (viz Národní zprávu). Při členění dopadů hodnocení a zpětné vazby v postavení učitele podle typu školy, zřizovatele a podle velikosti školy nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly. Ukázalo se však, že všechny sledované dopady v oblasti postavení učitele pozitivně souvisejí se spokojeností učitelů v zaměstnání58 – učitelé, kteří v důsledku hodnocení či zpětné vazby uvedli velkou nebo střední pozitivní změnu v oblasti platu, kariéry, role v iniciativách zaměřených na rozvoj školy, objemu dalšího vzdělávání, veřejně vyjádřeného uznání či pracovních povinností, jsou ve svém zaměstnání spokojenější (viz graf č. 5.2). Graf č. 5.2 Průměrné hodnoty indexu spokojenosti učitele v zaměstnání podle změny postavení učitele na základě hodnocení a zpětné vazby 57 V Národní zprávě byly tyto dopady označeny jako objektivní, praktické a subjektivní. 58 Index spokojenosti učitele v zaměstnání byl spočítán tak, aby hodnota 2,5 na čtyřstupňové škále odpovědí souhlasila s hodnotou indexu 10, který má směrodatnou odchylku 2. Vyšší hodnota indexu značí vyšší spokojenost. 11,33 11,40 11,28 11,41 11,12 11,33 12,13 12,09 11,98 11,87 11,86 11,84 10,00 10,50 11,00 11,50 12,00 12,50 plat a/nebo finanční odměny pravděpodobnost kariérního postupu (např. povýšení)role v iniciativách zaměřených na rozvoj školy objem profesního vzdělávání veřejně vyjádřené uznání práce od ředitele a/nebo od kolegůpracovní povinnosti v této škole žádná + malá změna střední + velká změna