55 Nabízí se vysvětlení, že učitelé v ČR vykazují mírně nižší účast a hlavně nižší intenzitu účasti, protože vzdělávání zdarma je jim poskytováno pouze v omezeném rozsahu a za další aktivity by museli platit, nebo by se učitelé rádi účastnili jiného vzdělávání, než je jim nabízeno zdarma, ale nejsou ochotni do něj investovat. Zaměříme-li se podrobněji na situaci v ČR, pak si častěji museli další profesní vzdělávání hradit učitelé působící v gymnáziích (11 % jich uvedlo, že si museli hradit veškeré vzdělávání, 21 % pak část absolvovaného vzdělávání; u učitelů v základních školách jsou tyto podíly 4 %, resp. 17 %). V šetření TALIS byly zjišťovány i další možné bariéry, které jsou pro učitele překážkou v účasti na dalším profesním vzdělávání. Graf č. 4.8 Další sledované bariéry v účasti v dalším profesním vzdělávání Jak vyplývá z grafu č. 4.8, v ČR pokládají za důvod neúčasti v dalším profesním vzdělávání nedostatečné předpoklady častěji učitelé v základních školách než učitelé v gymnáziích. Celkově však hraje tato překážka pouze minimální roli. Oproti mezinárodnímu průměru je v ČR nižší i podíl učitelů působících v základních školách, kteří uvedli, že zaměstnavatel další profesní vzdělávání dostatečně nepodporuje; odpovědi učitelů působících v gymnáziích se již od mezinárodního průměru v zásadě neliší. Učitelé v základních školách i v gymnáziích také oproti mezinárodnímu průměru v menší míře (a vzájemně srovnatelné) uváděli, že účasti v dalším profesním vzdělávání brání to, že není k dispozici vhodná nabídka vzdělávacích aktivit. Z překážek uvedených v grafu č. 4.8 stojí za pozornost zejména nevhodná nabídka dalšího profesního vzdělávání a nedostatečná podpora zaměstnavatele. První odkazuje na míru připravenosti systému na potřeby učitelů, druhá spíše na podmínky v konkrétních školách 23 20 24 18 19 18 32 23 26 61 77 60 46 44 40 55 56 43 49 48 42 31 20 28 26 28 28 22 21 31 16 22 23 6 2 8 5 8 8 4 4 8 3 7 9 2 1 3 ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS nemám čas z důvodu rodinných povinností neexistuje vhodná nabídka zaměstnavatel dostatečněnepodporuje nemám potřebné předpoklady 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodně nesouhlasím nesouhlasím souhlasím rozhodně souhlasím