54 účelem poskytnuto pracovní volno. Mezi učiteli v gymnáziích je tento podíl již nižší (56 %) a je blíže mezinárodnímu průměru, který činí 54 %. Co se týká nedostatečné motivace, potvrdilo se, že se učitelé, kteří vnímají tuto překážku v účasti v dalším profesním vzdělávání, v průměru cítí celkově i v dílčích třech sledovaných aspektech subjektivně vnímané vlastní zdatnosti učitelů (viz kapitolu 1) statisticky významně méně zdatní než učitelé, kteří tuto překážku nevnímají. Kromě morální podpory je samozřejmě důležitá i materiální podpora, zejména finanční. I v této oblasti je situace v ČR oproti mezinárodnímu průměru o něco pozitivnější. V celkovém pohledu však stojí za povšimnutí, že v ČR 36 % učitelů v základních školách, resp. 38 % učitelů v gymnáziích rozhodně souhlasilo či souhlasilo s tím, že finance jsou překážkou v jejich účasti ve vzdělávání. V grafu č. 4.7 jsou umístěny země podle podílu učitelů, kterým byly uhrazeny všechny aktivity, kterých se za posledních 12 měsíců účastnili (viz svislou osu), a podle podílu učitelů, kteří se v tomto období zúčastnili nějakého dalšího profesního vzdělávání (viz vodorovnou osu). Jak je patrné, v ČR se dalšího profesního vzdělávání zúčastnil mírně podprůměrný podíl učitelů, nicméně nadprůměrný podíl z nich uvedl, že mu byly veškeré aktivity dalšího profesního vzdělávání uhrazeny.53 Graf č. 4.7 Mezinárodní srovnání podílu učitelů, kterým byly všechny aktivity dalšího profesního vzdělávání, jichž se účastnili ve 12 měsících předcházejících sběr dat, hrazeny, a učitelů, kteří se v uvedeném období účastnili dalšího profesního vzdělávání 53 V Národní zprávě je též zachyceno, že nadprůměrný podíl učitelů uvedl, že mu byl poskytnut příplatek za účast na dalším profesním vzdělávání mimo pracovní dobu (14 % oproti 8 % v mezinárodním průměru). Austrálie Brazílie Bulharsko Chile Chorvatsko Česká republika Dánsko Estonsko Finsko Francie Island Izrael Itálie Japonsko Korejská republika Lotyšsko Malajsie Mexiko Nizozemsko Norsko Polsko Portugalsko Rumunsko Srbsko Singapur Slovensko Španělsko Švédsko Abú Dhabi (SAE)Alberta (Kanada)Anglie (UK)Vlámsko (Belgie)průměr TALIS 20 30 40 50 60 70 80 90 100 70 75 80 85 90 95 100 Podíl učitelů, kteří se v uplynulých 12 měsících před sběrem dat účastnili dalšího profesního vzdělávání %