53 hodnotí vliv vzdělávání zaměřeného na výuku průřezových dovedností hůře, nicméně jich zároveň oproti učitelům v základních školách vyšší podíl hodnotí takové vzdělávání jako velmi účinné. Hodnocení učitelů základních škol v ČR je již hodnocení učitelů v mezinárodním průměru bližší. Výraznější rozdíl v uvedení velkého či středně velkého pozitivního účinku vzdělávání na praxi lze nalézt pouze v oblasti kariérního poradenství pro žáky a jejich výchovu k volbě povolání – podíl učitelů v základních školách v ČR, kteří u tohoto obsahu vzdělávání zaznamenali středně velký či velký pozitivní vliv na svou výuku, byl oproti mezinárodnímu průměru vyšší. Celkově lze říci, že přes podprůměrný výskyt prvků v absolvovaném dalším profesním vzdělávání, které by podle dosavadních výzkumů měly činit další profesní vzdělávání efektivnějším (viz výše), hodnotí celkově učitelé v ČR (tj. působící v gymnáziích i v základních školách) dopad dalšího profesního vzdělávání na výuku značně pozitivně a v míře uvádění středně velkého či velkého dopadu dalšího profesního vzdělávání na výuku za mezinárodním průměrem ve většině aspektů výrazněji nezaostávají (viz Národní zprávu, graf č. 14). 4.2.5 Bariéry účasti na dalším profesním vzdělávání z pohledu učitelů Jak Národní zpráva doložila, hlavními třemi překážkami, které učitelé uváděli, byl nedostatek času (resp. kolize s pracovním rozvrhem), motivace a financí. Graf č. 4.6 Hlavní tři bariéry v účasti v dalším profesním vzdělávání Jak je patrné v grafu č. 4.6, v ČR vnímají učitelé v gymnáziích problémy s kolizí s pracovním rozvrhem častěji než učitelé v základních školách. Zároveň jich o něco vyšší podíl také vnímá nedostatečnou motivaci pro další profesní vzdělávání. Ohledně kolize s pracovním rozvrhem doplňme, že 61 % učitelů v základních školách na území ČR, kteří se v posledním roce účastnili dalšího profesního vzdělávání, uvedlo, že jim bylo za tímto 17 12 16 17 16 16 20 18 21 40 35 34 47 41 36 44 44 36 37 44 38 30 33 33 30 33 33 6 9 13 7 10 15 6 5 10 ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS koliduje s mým rozvrhem nejsem nijak motivován příliš finančně náročné 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodně nesouhlasím nesouhlasím souhlasím rozhodně souhlasím