52 školách či v gymnáziích, vyšší podíl učitelů, kteří hodnotili pozitivní účinek dalšího profesního vzdělávání jako velký. V míře označení, že uvedené další profesní vzdělávání mělo středně velký či velký pozitivní vliv na praxi, se učitelé v ČR působící v základních školách oproti mezinárodnímu průměru v uvedených oblastech výrazně neliší, ale mezi učiteli vyučujícími v gymnáziích je již podíl učitelů, kteří zaznamenali středně velký či velký pozitivní vliv dalšího profesního vzdělávání v oblasti pedagogických kompetencí pro výuku, chování žáků a vedení třídy a znalosti kurikula na praxi, oproti mezinárodnímu průměru o poznání nižší. Graf č. 4.5 Hodnocení míry pozitivního účinku vzdělávání (absolvovaného ve 12 měsících předcházejících dobu sběru dat) v okruhu témat týkajících se výuky pro různorodost Co se týká témat spadajících do okruhu výuky pro různorodost, učitelé v ČR, kteří působí v gymnáziích, zaznamenali častěji než učitelé, kteří v ČR vyučují v základních školách, a než všichni učitelé v mezinárodním průměru, velký pozitivní vliv dalšího profesního vzdělávání v oblasti výuky v multikulturním či vícejazyčném prostředí a také v oblasti přístupů k rozvíjení všeobecných kompetencí pro budoucí studium či zaměstnání. V míře zaznamenaného středně velkého či velkého pozitivního vlivu v těchto oblastech se však od učitelů v ZŠ a od mezinárodního průměru výrazněji neliší. Učitelé v ČR vyučující v gymnáziích naopak zaznamenali v menší intenzitě než jejich kolegové v základních školách a učitelé v mezinárodním průměru pozitivní dopad vzdělávání zaměřeného na oblast přístupů k individualizovanému učení, v oblasti výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a v oblasti kariérního poradenství pro žáky. Bereme-li v potaz podíl označení, že vzdělávání mělo středně velký či velký pozitivní vliv, pak oproti ostatním sledovaným skupinám učitelů také učitelé v gymnáziích v ČR 2 0 2 3 5 3 1 4 2 1 2 1 1 2 1 2 2 1 11 26 18 16 17 20 17 24 21 17 27 18 20 19 20 16 26 18 58 57 52 54 40 49 61 59 50 66 53 56 62 54 61 66 49 56 30 17 28 28 38 27 21 13 27 17 18 25 17 25 18 16 23 24 ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS kariérní poradenství pro žáky a jejich výchova k volbě povolání výuka v multikul-turním nebo vícejazyčném prostředí výuka žáků se SVP přístupy k individuali-zovanému učení přístupy k rozvíjení všeobecných kompetencí výuka průřezových dovedností (např. řešení problémů)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %žádný malý střední velký