51 V grafu č. 4.3 je možné si všimnout, že učitelé v ČR působící v základních školách uváděli častější výskyt všech sledovaných žádoucích prvků než učitelé působící v gymnáziích. Až na příležitosti pro využití aktivních metod učení jsou navíc výsledky v mezinárodním průměru oproti výsledkům za základní školy i gymnázia v ČR ve všech ohledech o něco příznivější. Přitom je třeba poznamenat, že se v ČR prokázala statisticky významná pozitivní souvislost mezi zahrnutím uvedených prvků do dalšího profesního vzdělávání učitelů a jejich spokojeností s pracovním prostředím i s povoláním učitele. Statisticky významná je také souvislost mezi zahrnutím uvedených prvků do dalšího profesního vzdělávání učitelů a jejich pociťovanou zdatností ve využívání alternativních metod výuky a v oblasti motivování žáků. Pouze slabě již souvisí zahrnutí uvedených prvků do dalšího profesního vzdělávání se zdatností v oblasti řízení třídy žáků. Grafy č. 4.4 a 4.5 ukazují, do jaké míry učitelé v základních školách i gymnáziích v ČR a učitelé v mezinárodním průměru zaznamenali pozitivní účinek dalšího profesního vzdělávání, které navštěvovali v posledních 12 měsících předcházejících dobu sběru dat, na výuku, a to v dělení na různé tematické oblasti tohoto vzdělávání. Jednotlivé položky jsou rozděleny do tematických okruhů definovaných již u vzdělávacích potřeb (viz část 4.2.1). Graf č. 4.4 Hodnocení míry pozitivního účinku vzdělávání (absolvovaného ve 12 měsících předcházejících dobu sběru dat) v okruhu témat týkajících se vyučovaného předmětu a didaktiky Ve všech sledovaných oblastech v okruhu témat týkajících se vyučovaného předmětu a didaktiky byl v mezinárodním průměru zaznamenán oproti učitelům v ČR, ať již působícím v základních 1 2 1 0 1 1 1 6 2 1 4 1 3 5 1 10 12 9 13 21 12 17 24 17 20 16 16 17 28 14 66 59 57 66 60 57 62 53 53 60 59 54 64 47 54 23 28 34 21 18 30 20 18 28 19 20 29 16 20 31 ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS prohloubení faktických znalostí a vědomostí v předmětech, které vyučuji pedagogické kompetence pro výuku mých předmětůchování žákůa vedení třídy postupy hodnocení výsledků vzdělávání a úspěšnosti žákůznalost kurikula 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %žádný malý střední velký