50 přírodních věd. Vzdělávání v rámci kvalifikačního programu je nejrozšířenější mezi učiteli cizích jazyků. Souvislost mezi pestrostí forem dalšího profesního vzdělávání a subjektivně vnímanou zdatností učitelů Kromě výše uvedených výsledků je možné také přihlédnout ke skutečnosti, že učitelé se mohou účastnit pouze jedné (např. osvědčené či lépe dostupné) formy dalšího profesního vzdělávání, nebo vyzkoušet více různých druhů a získávat tím pro svou práci potenciálně více různých podnětů. Lze také předpokládat, že některé méně běžné formy mohou být brány spíše jako doplňkové k několika stěžejním. Celkově ze všech učitelů, kteří uvedli, že navštěvovali kurzy a semináře k vyučovanému předmětu, jich 22 % uvedlo tuto formu jako jedinou. U ostatních forem je tento podíl již jen 7 % a méně. Přitom byla v ČR zjištěna statisticky významná souvislost mezi subjektivně vnímanou vlastní zdatností učitelů ve využívání alternativních metod výuky a pestrostí aktivit absolvovaných v rámci dalšího profesního vzdělávání ve 12 měsících předcházejících dobu sběru dat (čím více forem dalšího profesního vzdělávání učitelé absolvují, tím bývá jejich pociťovaná zdatnost v tomto ohledu vyšší). Je tedy žádoucí, aby se učitelé neomezovali pouze na účast v kurzech a seminářích. 4.2.4 Efektivita dalšího profesního vzdělávání z pohledu učitelů Jak již bylo předesláno v kapitole 3, v šetření TALIS byla učitelům také položena otázka, do jaké míry obsahovalo další profesní vzdělávání, jehož se za poslední rok od doby sběru dat účastnili, prvky, které jej mají podle dosavadních výzkumů činit efektivnějším (viz OECD, 2013, s. 25). Graf č. 4.3 Míra výskytu uvedených žádoucích prvků v dalším profesním vzdělávání ve 12 měsících předcházejících dobu sběru dat 21 34 21 32 36 17 43 54 31 56 61 48 49 44 46 43 45 43 40 31 43 28 23 32 24 17 25 15 11 25 14 12 19 10 9 13 6 5 8 10 8 15 2 3 7 6 6 7 ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS příležitosti pro využití aktivních metod učení (nejen poslouchání výkladu přednášejícího)účast skupiny kolegů z mé školy nebo předmětové aprobace učení se formou spolupráce či výzkumné činnosti s dalšími učiteli vzdělávání po delší časové období (několik týdnů či měsíců)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ne, v žádné aktivitěano, v některých aktivitách ano, ve většině aktivit ano, ve všech aktivitách