46 Graf č. 4.2 Potřeby vzdělávání v okruhu témat týkajících se výuky pro různorodost Jak je patrné v grafu č. 4.2, ve všech uvedených oblastech vzdělávání v okruhu témat týkajících se výuky pro různorodost již platí, že v ČR vnímají vyšší potřebu vzdělávání učitelé působící v základních školách než učitelé v gymnáziích. Vcelku pochopitelně je tento rozdíl nejpatrnější v oblasti vzdělávání ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V mezinárodním průměru byly zároveň ve všech sledovaných oblastech zjištěny vyšší potřeby učitelů vzdělávat se, než jaké uvedli učitelé v základních školách i v gymnáziích na území ČR. Oproti mezinárodnímu průměru pociťují obě tyto skupiny učitelů v ČR zejména značně nižší potřebu vzdělávání v kariérním poradenství pro žáky (v obou skupinách více než polovina učitelů žádnou potřebu nepociťuje). Učitelé v ČR působící v základních školách i v gymnáziích navíc oproti mezinárodnímu průměru výrazně méně pociťují potřebu vzdělávání v oblasti výuky v multikulturním nebo vícejazyčném prostředí a dále výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (v této oblasti je zejména patrný rozdíl v míře vnímání velké potřeby). Odlišnosti mezi učiteli v ČR v závislosti na délce praxe a na vyučovaných předmětech Pokud jde o to, jak se liší potřeby učitelů v ČR v závislosti na délce praxe, lze konstatovat, že se stoupajícím počtem let praxe má potřeba učitelů vzdělávat se téměř ve všech sledovaných oblastech tendenci klesat. Nejzřetelněji lze tuto tendenci pozorovat u potřeby vzdělávání v oblasti pedagogických kompetencí potřebných pro výuku předmětů, které učitel vyučuje, a u chování žáků a vedení třídy. Jediné dvě oblasti, kde byla zjištěna obrácená tendence, a tudíž učitelé s delší praxí pociťovali vyšší potřebu vzdělávání než učitelé s kratší praxí, byly dovednosti v oblasti ICT potřebné pro výuku a oblast nových technologií na pracovišti. Zaměřme pozornost na vzdělávací potřeby učitelů různých předmětů. Ve většině oblastí se v podílu učitelů, kteří pociťují velkou potřebu se vzdělávat, umístili v popředí učitelé 24 43 17 25 30 19 27 35 18 36 40 27 50 58 34 53 62 28 34 35 25 39 38 33 38 36 32 36 36 31 27 25 28 27 24 30 33 17 36 30 27 36 30 24 37 23 20 32 17 13 25 16 11 30 9 4 22 6 6 11 6 5 13 5 4 10 5 4 13 4 3 12 ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS výuka žáků se SVP výuka průřezových dovedností přístupy k individualizovanému učení přístupy k rozvíjení všeobecných kompetencí výuka v multikulturním nebo vícejazyčném prostředí kariérní poradenství pro žáky 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %v současnosti nemám potřebu malou potřebu střední potřebu velkou potřebu