45 Graf č. 4.1 Potřeby vzdělávání v okruhu témat týkajících se vyučovaného předmětu a didaktiky Téměř ve všech uvedených tematických oblastech z okruhu vyučovaného předmětu a didaktiky (viz graf č. 4.1) pociťují učitelé v České republice působící na 2. stupni základních škol o něco vyšší potřebu vzdělávání než učitelé v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Výjimkou je pouze oblast prohlubování faktických znalostí a vědomostí, v níž 51 % učitelů působících ve víceletých gymnáziích pociťuje velkou či středně velkou potřebu oproti 44 % učitelů v základních školách. Nejvýraznější rozdíl mezi gymnázii a základními školami najdeme v potřebě učitelů vzdělávat se v oblasti chování žáků a vedení třídy. Již méně zřejmá je však nižší potřeba učitelů ve víceletých gymnáziích vzdělávat se v oblasti znalostí kurikula. V mezinárodním průměru vnímají učitelé zpravidla vyšší potřebu vzdělávání než učitelé u nás, ovšem kromě prohlubování faktických znalostí a vědomostí (zde učitelé v gymnáziích i v základních školách v ČR pociťují vyšší potřebu) a oblasti chování žáků a vedení třídy (to však již platí pouze pro základní školy). 22 32 23 22 19 28 29 35 23 29 34 21 38 45 30 29 32 33 34 30 33 35 31 35 38 39 33 38 36 35 34 29 31 36 41 30 29 29 33 27 24 35 21 17 27 15 7 13 8 10 9 6 5 10 6 3 12 3 1 8 ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS ZŠG průměr TALIS chování žáků a vedení třídy prohloubení faktických znalostí a vědomostí v předmětech, které vyučuji pedagogické kompetence pro výuku mých předmětůpostupy hodnocení výsledků vzdělávání a úspěšnosti žákůznalost kurikula 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %v současnosti nemám potřebu malou potřebu střední potřebu velkou potřebu