42 Je-li jedním ze znaků kvalitní výuky pestrá nabídka vyučovacích postupů, které učitel podle možností přizpůsobuje konkrétním situacím a potřebám žáků (OECD, 2013; Hofmann, 2010), lze kvalitu výuky podpořit zvyšováním pocitu zdatnosti učitelů. Subjektivní pocit zdatnosti, zejména zdatnosti ve využívání výukových postupů a zdatnosti v motivování a zapojování žáků, se ukázal být významným prediktorem intenzity využívání celé škály sledovaných výukových postupů. Šetření TALIS dále naznačilo, že častější využívání inovativních výukových postupů je možné podpořit vhodnými formami dalšího profesního vzdělávání učitelů. Změny ve prospěch častějšího zařazování inovativních výukových postupů mohou pravděpodobně navodit nikoli běžné seminární formy, ale spíše intenzivnější aktivity profesního rozvoje, které učitelům poskytují příležitost k aktivnímu (participativnímu) učení a učení se formou spolupráce s dalšími učiteli. Tématu dalšího profesního vzdělávání a rozvoje se podrobněji věnuje následující kapitola.