37 mají žáci zřejmě méně příležitostí k procvičování než v českém jazyce, matematice a cizích jazycích. Skupinová práce je dle výpovědí učitelů nejvíce zastoupena ve výuce cizích jazyků a nejméně v matematice, kde je také nejméně využívána práce s informačními a komunikačními technologiemi. Stejně tak je v matematice nejméně využívána práce na dlouhodobějších projektech, což však není v grafu č. 3.3 z důvodu jeho přehlednosti zobrazeno. Zatímco v českém jazyce, cizích jazycích a společenskovědních předmětech projekty podle vyjádření učitelů nikdy nevyužívá 20 % z nich, v přírodovědných předmětech je to třetina a v matematice dokonce polovina učitelů. V matematice však učitelé patrně nejvíce diferencují práci podle schopností žáků. Graf č. 3.3 Podíl učitelů různých předmětů v ČR využívajících vybrané výukové postupy často nebo v každé hodině Ze sledovaných způsobů hodnocení, které rovněž nejsou zařazeny v grafu, je podle výpovědí učitelů odpovídání žáků před třídou nejvíce uplatňováno v přírodovědných předmětech (často nebo v každé hodině ho podle svého vyjádření využívá 58 % učitelů) a nejméně v matematice (44 % učitelů). Nejvíce příležitostí k hodnocení vlastního pokroku mají zřejmě žáci v českém jazyce (kde tuto metodu využívá často nebo v každé hodině 42 % učitelů), nejméně v matematice a přírodovědných předmětech (30 % učitelů). V rámci jednotlivých předmětů uváděly ženy obecně častější využívání širší škály výukových postupů než muži, v přírodovědných předmětech a v cizích jazycích však nejsou rozdíly mezi učiteli různého pohlaví statisticky významné. 3.2.6 Využívání výukových postupů v závislosti na profesních zkušenostech a profesním přesvědčení učitelů Pohledů na periodizaci profesní dráhy učitele existuje celá řada; např. Huberman (1993) identifikoval fáze profesních začátků, stabilizace, diverzifikace, konzervatismu a odpoutávání. Je přirozené, že jednání učitele ve třídě je do jisté míry ovlivněno i tím, ve které fázi své profesní dráhy se nachází, neboť to odráží vyvíjející se systém hodnot a přesvědčení. Proto byla jako jedno z hledisek využita délka praxe. 95 92 92 92 89 66 71 68 79 73 78 81 82 63 56 36 18 36 39 43 32 21 52 27 37 35 44 32 23 24 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 český jazyk matematika cizí jazyk přírodní vědy společenské vědy shrnutí učiva ukázání užitečnosti učiva žáci procvičují učivo žáci pracují s ICT žáci pracují ve skupinách zadávání různé práce %