36 Podle výpovědí učitelů jsou při výuce v ČR využívány častěji tradiční než inovativní výukové postupy (viz též Národní zprávu, s. 44–45). Je ovšem nutné zmínit, že ty převládají nad inovativními i v mezinárodním průměru, třebaže v některých zemích je poměr mezi využíváním tradičních a inovativních postupů vyrovnanější. Např. v Dánsku je shrnování učiva zastoupeno přibližně stejně často jako skupinová práce nebo práce žáků s informačními technologiemi. 3.2.4 Rozdíly ve využívání výukových postupů v základních školách a gymnáziích v České Republice V grafu č. 3.2 je porovnáno používání sledovaných postupů v základních školách a víceletých gymnáziích učiteli v ČR. V obou typech škol učitelé z nabízených postupů nejčastěji shrnují obsah učiva, ukazují užitečnost učiva na příkladu situací z každodenního života a nechávají žáky procvičovat učivo. Většinu postupů uvádějí častěji učitelé v základních školách, rozdíly mezi oběma typy škol však nejsou příliš velké. Základní školy se od gymnázií nejvíce odlišují tím, že učitelé zde podle svých slov ve větší míře zadávají různou práci žákům, kteří postupují různým tempem, a nechávají žáky ohodnotit vlastní pokrok. V grafu není zobrazena málo využívaná práce žáků na projektech, jejichž dokončení trvá alespoň týden. Zařazování takových projektů je v obou typech škol přibližně srovnatelné. V obou typech škol zmiňovaly o něco častější využívání většiny výukových postupů učitelky-ženy než učitelé-muži, přičemž na gymnáziích jsou rozdíly mezi učiteli různého pohlaví větší než na základních školách. Graf č. 3.2 Podíl učitelů v základních školách a víceletých gymnáziích využívajících vybrané výukové postupy často nebo v každé hodině 3.2.5 Rozdíly ve využívání výukových postupů v různých předmětech Graf č. 3.3 znázorňuje využívání výukových postupů učiteli různých předmětů. Výpovědi učitelů naznačují, že shrnutí učiva je podle učitelů v České republice běžnou součástí výuky ve všech sledovaných předmětech. Stejně tak ve všech předmětech učitelé často zařazují procvičování učiva a ukazují souvislosti mezi učivem a každodenním životem. V přírodních a společenských vědách 89 71 71 43 38 39 34 35 85 64 64 53 30 24 40 22 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 shrnutí učiva ukázání užitečnosti učiva žáci procvičují učivo žáci odpovídají před třídou žáci pracují s ICT žáci hodnotí svůj pokrok žáci pracují ve skupinách zadávání různé práce ZŠG %