34 stejnou předmětovou aprobací; (2) příležitost k využití aktivních metod učení (nejen poslouchání výkladu přednášejícího); (3) učení se formou spolupráce či výzkumné činnosti s dalšími učiteli; a (4) vzdělávání probíhající po delší časové období. Tabulka č. 3.1 Průměrné hodnoty indexu pro-konstruktivistického přesvědčení u různých skupin učitelů v ČR Pohlaví žena (77 %) muž (23 %) 12,81 12,73 Typ školy ZŠ (82 %) G (18 %) 12,81 12,72 Vyučovaný předmět český jazyk (15 %) matematika (13 %) cizí jazyk (20 %) přír. vědy (18 %) spol. vědy (14 %) 12,86 12,80 12,86 12,68 12,87 Délka praxe v pozici učitele (počet let) 0–4 (12 %) 5–9 (16 %) 10–19 (29 %) 20 a více (43 %) 12,93 12,94 12,78 12,70 Účast v profesním vzdělávání či rozvoji v posledních 12 měsících od sběru dat ne (18 %) ano (82 %) 12,69 12,82 Počet efektivních prvků ve většině nebo všech absolvovaných aktivitách profesního vzdělávání či rozvoje 0 (62 %) 1 (19 %) 2 a více (19 %) 12,68 12,86 13,09 Pozn.: V závorkách jsou uvedeny procentuální podíly učitelů v jednotlivých skupinách. Tučně vyznačené rozdíly jsou statisticky významné. V České republice nebyla nalezena souvislost míry pro-konstruktivistického přesvědčení, tak jak bylo vymezeno v šetření TALIS 2013, s pohlavím učitele, typem školy, kde učitel působí, vyučovaným předmětem, s délkou pedagogické praxe, ani s tím, zda se učitel v posledním roce účastnil nebo neúčastnil nějaké aktivity profesního vzdělávání či rozvoje. Statisticky významně větší příklon k pro-konstruktivistickému přesvědčení prokázali pouze učitelé, kteří se v uplynulých 12 měsících zúčastnili aktivit profesního vzdělávání či rozvoje obsahujících větší počet prvků, jež zvyšují jejich efektivitu. 3.2.2 Vymezení výukových postupů sledovaných v šetření TALIS 2013 Využívání různých výukových postupů bylo zjišťováno dvěma dotazníkovými otázkami, v nichž učitelé odhadovali, jak často v konkrétní třídě nastávají určité situace týkající se výuky nebo hodnocení žáků (měli na výběr možnosti nikdy nebo téměř nikdy; občas; často; v každé nebo téměř každé hodině).