23 vnímané pozitivní změny zaznamenané po obdržení zpětné vazby.31 Po věcné stránce se nabízelo rozdělit položky otázky č. 30 učitelského dotazníku32 do tří skupin: Změna v postavení učitele (tj. v platu a/nebo finančních odměnách, v pravděpodobnosti kariérního postupu učitele, ve veřejně vyjádřeném uznání práce učitele od ředitele a/nebo od kolegů učitelů, v jeho zastávané roli v iniciativách zaměřených na rozvoj školy, v pracovních povinnostech učitele ve škole). Změna v kvalitě výuky (tj. ve faktických znalostech a vědomostech v hlavním vyučovaném předmětu či více předmětech, ve způsobu organizace práce se třídou, ve výukových postupech, v uplatňovaných metodách při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ve využívání výsledků hodnocení žáků k tomu, aby se lépe učili). Změna v motivaci učitele (v sebedůvěře, v uspokojení z práce a v motivaci učitele pro svou práci). Položku zjišťující změnu v objemu dalšího profesního vzdělávání, kterého se učitelé účastní, by po věcné stránce bylo možné zařadit jak do první, tak do druhé skupiny; bylo tudíž potřeba statistického ověření. Konfirmační faktorová analýza ukázala, že návrh rozdělení z věcného hlediska uvedený výše je vhodný i ze statistického hlediska, přičemž položka zjišťující změnu v objemu dalšího profesního vzdělávání, kterého se učitelé účastní, se zařadila do skupiny popisující změnu v postavení učitele. Vzhledem k tomu, že se v této části zaměřujeme na zpětnou vazbu získanou od kolegů učitelů, zaměřili jsme pozornost pouze na indexy vnímaných pozitivních změn v kvalitě výuky a v motivaci učitele. Ukázalo se, že míra vnímaných pozitivních změn v kvalitě výuky a v motivaci učitele souvisí s tím, kdo zpětnou vazbu poskytuje. Větší míru pozitivních změn v kvalitě výuky i v motivaci učitelů celkově uvedli učitelé, kteří získali zpětnou vazbu (i) od svých kolegů, než učitelé, kteří ji obdrželi pouze od vedení školy (viz graf č. 2.4). Graf č. 2.4 Míra zaznamenaných pozitivních změn v kvalitě výuky a v motivaci učitele na základě toho, kdo poskytuje zpětnou vazbu 31 Indexy vnímaných pozitivních změn byly spočteny pouze pro ČR jako první hlavní komponenta z odpovědí respondentů v položkách (jednotlivé možnosti byly převedeny na body 1 až 4), každý index byl pak lineárně transformován na střední hodnotu 10 a směrodatnou odchylku 2. 32 Dotazník je možné stáhnout spolu s daty pod odkazem ve složce „TALIS2013_ učitelé“. 9,78 9,79 10,21 10,16 8,50 9,00 9,50 10,00 10,50 11,00 změna kvality změna motivace jen od vedení (i) od kolegů