22 získávali zpětnou vazbu od kolegů, je významně vyšší podíl než učitelů působících v obcích s maximálně 10 tisíci obyvateli. Dále byla prozkoumána možná souvislost obdržení zpětné vazby od kolegů s postoji, aktivitami a sebehodnocením učitele a se vzájemnými vztahy a mírou distribuce odpovědnosti ve škole. Ukázalo se, že zpětné vazby od kolegů se dostává častěji učitelům s vyšší intenzitou profesní spolupráce (zejména těm, kteří sami poskytují zpětnou vazbu kolegům – což je logické a očekávané), s vyšší pestrostí výukových postupů a učitelům, kteří uvedli, že ve škole panuje vyšší spoluodpovědnost aktérů ve škole za záležitosti školy (viz graf č. 2.3). Učitelé, kterým jejich kolegové poskytují zpětnou vazbu, hodnotí dále svou zdatnost v oblasti motivování žáků a v oblasti využívání výukových postupů o něco lépe a jsou také o něco spokojenější se svým pracovním prostředím, přestože tyto vztahy jsou již o poznání slabší. Na závěr lze konstatovat, že se neprokázala souvislost mezi získáváním zpětné vazby od ostatních učitelů a atmosférou ve třídě při výuce, příklonem k tradičním nebo inovativním výukovým postupům, klimatem školy, ani sebehodnocením zdatnosti učitelů v oblasti řízení třídy žáků. Graf č. 2.3 Podíl učitelů, kteří uvedli, že získávají zpětnou vazbu (i) od kolegů – podle vnímané míry sdílené odpovědnosti ve škole (celek tvoří učitelé se zpětnou vazbou mj. od kolegů a učitelé se zpětnou vazbou jen od nadřízených) Charakteristika dopadů zpětné vazby, rozlišení podle zdroje zpětné vazby Získání zpětné vazby se samo o sobě nemusí nijak projevit, pokud učitel, který zpětnou vazbu obdržel, s ní nijak nepracuje, nebo pokud ji nepovažuje za relevantní. I v tomto ohledu přitom může záležet na tom, od koho učitelé zpětnou vazbu dostávají. V šetření TALIS 2013 učitelé uváděli, jaké pozitivní důsledky měla obdržená zpětná vazba v různých aspektech jejich profese. Některé z aspektů se týkaly postavení učitele v rámci školy, jiné se zaměřovaly spíše na výuku a další se snažily popsat vztah učitele k jeho práci. Považovali jsme proto za užitečné rozdělit aspekty do skupin a pro každou skupinu spočítat samostatný index 44 35 28 46 48 48 57 56 55 65 69 64 0 10 20 30 40 50 60 70 80 možnost zaměstnancůspolurozhodovat princip spoluodpovědnosti za školu atmosféra vzájemné podpory a spolupráce určitě ne spíše ne spíše ano určitě ano %