21 ve škole) a pověřenými mentory (těmi sice bývají často jiní učitelé, ale zároveň už může jít o formálnější úkon v určité roli). Pokud respondent nedostal zpětnou vazbu ani od kolegů učitelů, ani od vedení školy, jeho odpovědi jsme z analýzy daného typu situací vypustili. Graf č. 2.2 znázorňuje, jaký podíl respondentů dostal v každém typu situací zpětnou vazbu (i) od někoho z kolegů učitelů vůči celkovému počtu učitelů, jež získali uvedenou zpětnou vazbu (tj. i těm, kteří ji získali pouze od nadřízených). Podobný princip porovnávání budeme používat i dále v této části kapitoly. Graf č. 2.2 Podíl učitelů se získanou zpětnou vazbou mj. od kolegů podle situace, z níž zpětná vazba pochází (celek tvoří učitelé se zpětnou vazbou mj. od kolegů a učitelé se zpětnou vazbou jen od nadřízených) Zpětná vazba, kterou učitelům poskytují jiní učitelé ve škole, je relativně nejčastěji založena na průzkumu mezi žáky. Pokud takový průzkum ve škole proběhne a je na základě něho učiteli poskytnuta zpětná vazba, pak ve 40 % případů aspoň část této zpětné vazby pochází od kolegů; naopak v 60 % se jedná o zpětnou vazbu získanou pouze od vedení školy. Naopak nejmenší podíl učitelů, kterým byla poskytnuta zpětná vazba od kolegů, byl zaznamenán v situacích, kdy v hodině učitele proběhne hospitace, nebo je proveden průzkum mezi rodiči žáků. Pro účely další analýzy byla obdržená zpětná vazba z různých zdrojů za všech šest typů situací sloučena. U každého respondenta jsme označili, zda aspoň v jednom z šesti typů situací získal zpětnou vazbu (mimo jiné) od kolegů, nebo zda získaná zpětná vazba pocházela jen od vedení školy. Celkem 55 % učitelů uvedlo, že získává zpětnou vazbu od kolegů učitelů, oproti 45 % učitelům, kteří ji získávají pouze od vedení školy. Dále ukážeme, se kterými charakteristikami, postoji či dalšími vlastnostmi učitelů a škol se pojí vyšší nebo nižší míra obdržené zpětné vazby od kolegů. Z analýz vyplynulo, že si učitelé českého jazyka, matematiky, cizích jazyků, přírodovědných a společenských předmětů sdělují své postřehy přibližně ve stejné míře. Ostatní souvislosti byly sledovány pomocí logistického lineárního modelu. Ten ukázal, že prokazatelné nejsou ani souvislosti mezi poskytováním zpětné vazby od ostatních učitelů a délkou praxe učitelů, ani velikostí sídla školy, počtem učitelů ve škole, typem školy a podílem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků ze sociálně znevýhodňujícího prostředí, které učitelé vyučují. Pomocí tohoto modelu jsme však zjistili, že učitelů působících v největších městech, kteří 40 33 31 26 24 23 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 průzkum mezi žáky o výuce hodnocení znalostí učitele reflexe sebehodnocení učitele analýza výsledkůžákůprůzkum či diskuze s rodiči žákůosobní hospitace při výuce %