19 u čtyř, a to u učitelem vyučovaného předmětu, pohlaví učitele, délky jeho praxe a typu školy, kde vyučuje. Nejsilnější vztah se prokázal mezi frekvencí profesní spolupráce učitelů a typem školy25. V základních školách se učitelé zapojují do profesní spolupráce s dalšími učiteli ve vyšší míře než v gymnáziích. Z učitelů sledovaných pěti skupin předmětů se vydělují na jedné straně učitelé českého jazyka a společenskovědních předmětů se statisticky významně vyšší mírou profesní spolupráce a na druhé straně učitelé matematiky a přírodovědných předmětů s významně nižší mírou profesní spolupráce. Učitelé cizích jazyků se nachází mezi těmito dvěma skupinami uprostřed. Dále byly pozorovány statisticky významné rozdíly podle pohlaví i podle délky praxe učitele. U učitelů s krátkou praxí se zapojení žen a mužů prakticky neliší. S rostoucí délkou praxe se však ženy zapojují do profesní spolupráce v průměru ve větší míře, zatímco u mužů podobný nárůst není prokazatelný (viz graf č. 2.1). Graf č. 2.1 Průměrné hodnoty indexu profesní spolupráce učitelů – podle pohlaví a délky praxe učitelů Zajímavé je také zjištění, že v míře profesní spolupráce nebyly pozorovány statisticky významné rozdíly podle toho, zda ve formálním vzdělání učitelů byl zahrnut obsah předmětů, které učitel vyučuje, a příslušná předmětová didaktika (což odkazuje na aprobovanost a kvalifikovanost učitelů pro předměty, které vyučují), ani podle velikosti sídla školy či podle počtu učitelů ve škole (např. by bylo možné předpokládat, že v menších školách bude bližší spolupráce učitelů častější). Profesní spolupráce učitelů podle vybraných aspektů klimatu školy Ze sledovaných aspektů klimatu školy byla zjištěna vysoce významná souvislost mezi intenzitou (tj. frekvencí a/či pestrostí) aktivit profesní spolupráce učitelů a mírou spoluodpovědnosti aktérů ve škole za záležitosti školy26. Učitelé, kteří jsou přesvědčení, že mohou ovlivňovat chod a řízení školy, uvádějí vyšší intenzitu profesní spolupráce. Jako statisticky významná se prokázala 25 Tato proměnná vysvětluje 19 % z celkové variability indexu profesní spolupráce. 26 Tento index byl sestaven z reakcí učitelů na výroky uvedené v Národní zprávě, grafu č. 6 a navíc z reakce na výrok, že ve škole platí princip spoluodpovědnosti za její fungování. 8,53 8,58 8,88 9,04 8,49 8,41 8,29 8,52 7,50 8,00 8,50 9,00 9,50 do 4 let 5–9 let 10–19 let 20 a více let žena muž