12 učitelů, kteří jsou toho názoru, že si společnost povolání učitele váží, a nejnižší podíl jich souhlasil s výrokem, že výhody učitelského povolání jednoznačně převažují nad jeho nevýhodami. Naopak podprůměrný podíl učitelů by za předpokladu, že by to bylo možné, rád přešel na jinou školu. V podílu uvedení souhlasných reakcí na ostatní výroky ke spokojenosti učitelů v zaměstnání se ČR od mezinárodního průměru výrazně neliší. Z vybraných výroků vztahujících se ke spokojenosti učitelů v zaměstnání byly na úrovni mezinárodního konsorcia vytvořeny dva indexy, a to index vyjadřující spokojenost učitelů s pracovním prostředím (viz Národní zprávu, graf č. 43) a index vyjadřující spokojenost s povoláním učitele (viz Národní zprávu, graf č. 44).8 Graf č. 1.5 ukazuje průměrnou hodnotu těchto dvou indexů a celkového indexu spokojenosti učitelů v zaměstnání, přičemž vyšší hodnota značí vyšší spokojenost učitelů. Graf č. 1.5 Průměrné hodnoty celkového indexu vyjádřené spokojenosti učitelů v zaměstnání a dvou dílčích indexů za ČR a v mezinárodním průměru Jak je patrné, i v tomto pohledu ČR dosáhla podprůměrných hodnot, přestože průměrné číselné hodnoty standardizovaných indexů jsou již mezinárodnímu průměru blíže než u subjektivně vnímané vlastní zdatnosti učitelů. Při bližší analýze odpovědí učitelů na sadu otázek ke spokojenosti v zaměstnání narážíme na skutečnost, že u sedmi z deseti podotázek silně převažují kladné nebo záporné odpovědi (viz Národní zprávu). Příliš jednostranné odpovědi zaznamenané u většiny podotázek se promítly do rozdělení hodnot indexu vyjadřujícího spokojenost s pracovním prostředím.9 Vyjádřeno jinak, tento index nemá dostatečnou variabilitu a veškerá zjištění o něm je třeba brát spíš jako orientační. Přesto se pokusíme poukázat na některé zajímavé souvislosti. V míře spokojenosti s pracovním prostředím nebyly mezi učiteli různých hlavních skupin předmětů identifikovány prokazatelné rozdíly. Podobnou situaci najdeme i u indexu spokojenosti s povoláním učitele, až na statisticky významný rozdíl mezi odpověďmi učitelů 8 Zbylé dva výroky (tj. spokojenost s vlastním výkonem a pocit, že si společnost povolání učitele váží – viz Národní zprávu, graf č. 42) nebyly zahrnuty ani do jednoho z indexů. 9 Tyto hodnoty se pohybují ve velmi širokém rozpětí od 4,1 do 15,2, avšak téměř polovina z nich spadá do intervalu od 11 do 12. 11,53 11,69 11,37 12,00 12,12 11,88 10,00 10,50 11,00 11,50 12,00 12,50 celkově v zaměstnání s pracovním prostředím s povoláním učitele Česká republika průměr TALIS