11 Nakonec se podívejme na rozdíly v hodnocení vlastní zdatnosti učitelů v oblasti využívání alternativních metod výuky. Zde již byly souvislosti se vzděláním v předmětové didaktice a s délkou praxe učitele na hranici statistické významnosti a jedinou proměnnou, která se ukázala jako významně rozlišující, bylo pohlaví učitele. Graf č. 1.4 znázorňuje rozložení sebehodnocení zdatnosti učitelů ve využívání alternativních metod výuky podle vyučovaného předmětu a pohlaví.7 Graf č. 1.4 Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů v ČR ve využívání alternativních metod výuky – podle pohlaví a vyučovaného předmětu Jak je patrné, ženy se podle svého vyjádření cítí zdatnější ve využívání alternativních metod výuky než muži. Pokud se vezme v úvahu pohlaví učitele, rozdíly v odpovědích mezi jednotlivými předměty sice existují, ale nejsou natolik velké, aby je bylo možné považovat za systematické (jsou stále ještě vysvětlitelné jako náhodné). 1.2.2 Spokojenost učitelů v zaměstnání – základní výsledky a výsledky v dělení na charakteristiky škol a učitelů Učitelé v ČR uvedli v mezinárodním srovnání podprůměrnou subjektivně vnímanou zdatnost, zejména ve využívání alternativních metod výuky a v oblasti motivování a zapojování žáků do výuky, a podprůměrné využívání aktivizujících metod výuky (viz Národní zprávu). Navzdory tomu se lze v Národní zprávě dočíst, že jsou se svým výkonem ve škole zpravidla spokojeni (souhlasnou odpověď v souhrnu vyjádřilo 95 % učitelů v ČR a 93 % v mezinárodním průměru). Přitom celkově menší subjektivně vnímanou zdatnost než učitelé v ČR vyjádřili pouze učitelé v Japonsku, kde byl zároveň se svým výkonem v dané škole spokojen nejmenší podíl učitelů (tj. 50 %) ze všech zemí. V ČR je dále v mezinárodním srovnání výrazně podprůměrný podíl 7 Konkrétně se jedná o odpovědi učitelů na otázku, do jaké míry zvládají při výuce využívat alternativní metody výuky – viz dotazník pro učitele, otázka č. 34 (ve složce „TALIS2013_ učitelé“). 1 3 1 1 1 1 1 1 2 2 44 57 53 58 40 50 46 57 42 57 39 29 36 35 42 30 41 35 39 33 16 11 10 6 17 19 12 8 17 9 žena mužžena mužžena mužžena mužžena mužčeský jazyk matematika cizí jazyky přírodovědné předměty společenskovědní předměty 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %vůbec ne do určité míry do značné míry do velké míry