10 Graf č. 1.2 Průměrné hodnoty indexu subjektivně vnímané vlastní zdatnosti učitelů v ČR v oblasti řízení třídy žáků – podle délky praxe a formálního vzdělání v didaktice vyučovaných předmětů Co se týká subjektivně vnímané zdatnosti učitelů v oblasti motivování a zapojování žáků do výuky, prokázala se v lineárním modelu z uvedených vysvětlujících proměnných jako statisticky významná souvislost pouze u formálního vzdělání učitele v předmětové didaktice. Mezi učiteli s formálním vzděláním v didaktice pro všechny vyučované předměty a učiteli s formálním vzděláním v didaktice jen pro některé vyučované předměty jsou téměř u všech předmětů významné rozdíly, přičemž plně vzdělaní učitelé hodnotí svou zdatnost motivovat a zapojovat žáky do výuky lépe (viz graf č. 1.3). Graf č. 1.3 Průměrné hodnoty indexu subjektivně vnímané vlastní zdatnosti učitelů v ČR v oblasti motivování a zapojování žáků do výuky – podle formálního vzdělání v didaktice předmětů, které učitelé různých předmětů vyučují 11,14 11,67 11,97 12,11 10,97 11,63 11,42 11,67 10,68 11,85 11,52 11,54 do 4 let 5–9 let 10–19 let 20 a více let 9,50 10,00 10,50 11,00 11,50 12,00 12,50 ano, pro všechny vyučované předměty ano, pro některé vyučované předměty ne 9,65 9,56 9,69 9,55 9,66 9,21 9,29 9,38 9,29 9,35 český jazyk matematika cizí jazyky přírodovědné předměty společenskovědní předměty 8,50 9,00 9,50 10,00 ano, pro všechny vyučované předměty ano, pro některé vyučované předměty