2 Obsah Úvod .............................................................................................................................................. 4 Subjektivně vnímaná zdatnost učitelů a jejich spokojenost v zaměstnání ...................... 6 1.1 Uvedení do problematiky ...................................................................................................... 6 1.2 Zjištění ................................................................................................................................. 7 1.2.1 Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů – základní výsledky a výsledky v dělení na charakteristiky škol a učitelů .............................................................................................. 8 1.2.2 Spokojenost učitelů v zaměstnání – základní výsledky a výsledky v dělení na charakteristiky škol a učitelů ................................................................................................ 11 1.2.3 Výsledky v širších souvislostech ................................................................................. 13 1.3 Shrnutí a závěry .................................................................................................................. 15 Spolupráce a vztahy ve škole ............................................................................................. 16 2.1 Uvedení do problematiky .................................................................................................... 17 2.2 Zjištění ............................................................................................................................... 18 2.2.1 Spolupráce učitelů a profesní klima ve škole .............................................................. 18 2.2.2 Poskytování zpětné vazby mezi učiteli a její vnímání ................................................. 20 2.2.3 Atmosféra vytvářená žáky ve školách a ve třídách ...................................................... 26 2.3 Shrnutí a závěry .................................................................................................................. 27 Pojetí a průběh výuky ......................................................................................................... 30 3.1 Uvedení do problematiky .................................................................................................... 30 3.2 Zjištění ............................................................................................................................... 32 3.2.1 Přesvědčení učitelů o výuce ......................................................................................... 33 3.2.2 Vymezení výukových postupů sledovaných v šetření TALIS 2013 ............................ 34 3.2.3 Využívání výukových postupů v České republice ....................................................... 35 3.2.4 Rozdíly ve využívání výukových postupů v základních školách a gymnáziích v České Republice ................................................................................................................ 36 3.2.5 Rozdíly ve využívání výukových postupů v různých předmětech .............................. 36 3.2.6 Využívání výukových postupů v závislosti na profesních zkušenostech a profesním přesvědčení učitelů ............................................................................................................... 37 3.3 Shrnutí a závěry .................................................................................................................. 40 Další vzdělávání a profesní rozvoj učitelů ........................................................................ 43 4.1 Uvedení do problematiky .................................................................................................... 43 4.2 Zjištění ............................................................................................................................... 44 4.2.1 Vzdělávací potřeby učitelů v dalším profesním vzdělávání (pohled na obsahy) ........ 44