57 každé školy alespoň nějaký hmotný dárek. Na mezinárodních setkáních zaznělo, že některé země zasílají školám drobnosti, jako je např. bonboniéra. 3.5 Ochrana důvěrnosti svěřených informací Přestože žádný ze školních koordinátorů neuvedl, že by kroky, které byly podniknuty k ochraně důvěrnosti odpovědí ředitele a učitelů školy, spíše či určitě nebyly dostatečné, dílčí pochyby zaznamenány byly. Jako opatrnější se v tomto směru přitom jevili školní koordinátoři, kteří nepůsobí ve vedení školy a (jak bylo řečeno) častěji před odesláním Seznamu učitelů školy národnímu centru smazali jména učitelů a ponechali v tomto dokumentu jen jejich pořadová čísla. Protože jsou tito školní koordinátoři v naprosté většině učiteli, bylo by možná dobré doporučit všem školním koordinátorům, i těm působícím ve vedení školy, aby k této ochraně preventivně přistoupili, neboť jejich názor se nemusí shodovat s názorem všech učitelů školy, kteří budou dotazníky vyplňovat. Dále se ukázalo jako důležité vysvětlit respondentům, k čemu je důvěrné informace, jako je rok narození respondentů, potřeba znát a že odpovědi respondentů nebudou spojovány s konkrétní školou a nebude ani na malých školách možné pomocí věku učitele a hlavního vyučovaného předmětu identifikovat odpovědi konkrétních osob. Zároveň 94,1 % školních koordinátorů doporučuje, aby v případné další vlně šetření byly opět průvodní dopisy s přihlašovacími údaji k online dotazníku zalepené v obálkách a takto předané respondentům. Toto opatření se tedy osvědčilo. Na základě doporučení jedné školní koordinátorky by také mohlo být příště na obálce pro ředitele vždy dopsáno jeho jméno pro snazší orientaci, komu patří (adresné oslovení by navíc mohlo působit osobněji). Platforma pro online sběr dat dále umožňovala, aby si respondenti vytiskli dotazník, který vyplnili. Tento krok považovala jedna školní koordinátorka za nešťastný, protože se obávala, aby pak nebyl výtisk dotazníku od respondentů vyžadován jinou osobou (např. z vedení školy). Tento podnět byl předán mezinárodnímu konsorciu jako doporučení pro zvýšení pocitu bezpečí u respondentů a lepší ochranu důvěrnosti jejich odpovědí. Zpracovala Mgr. Vendula Kašparová a kol. Vydala Česká školní inspekce Fráni Šrámka 37, Praha 5 v roce 2013 www.csicr.cz