55 konci dotazníku zobrazilo poděkování za účast v šetření a poté si již nevzpomněli, že mají ještě na té samé stránce potvrdit ukončení své práce kliknutím na „dokončit“. Mezinárodnímu konsorciu tedy bylo předáno doporučení, aby poděkování respondentům příště umístili až na úplný konec dotazníku, tedy po kliknutí na „dokončit“. Jinak výraznější problémy s online sběrem dat nenastaly, přestože (jak bylo v této zprávě uvedeno) téměř třetina školních koordinátorů musela některým respondentům pomáhat s přihlášením k dotazníku, 10 % jich vyhovělo žádosti o asistenci při vyplňování online dotazníku a šest jich dokonce bylo požádáno, aby zapisovali za některého učitele odpovědi do online dotazníku. Celkově si však na online sběr dat školní koordinátoři nestěžovali a věděli, že si kdykoliv před i v průběhu sběru dat mohou v případě potřeby pro respondenty na své škole zažádat o papírové dotazníky. Dotazník pro učitele v českém jazyce si v papírové podobě nakonec vyžádal jen jeden školní koordinátor a to pouze pro jednu učitelku. 3.3 Průběh hlavního sběru dat Jak bylo uvedeno, sběr dat probíhal od 4. března do 5. května 2013. Doba dvou měsíců pro sběr dat se osvědčila, neboť některé školy měly i další projekty a závazky, kterým musely dostát, a respondenti si tak mohli vyplňování dotazníku lépe rozložit, příp. si dobu sběru dat do jisté míry uzpůsobit svým potřebám. Co se období školního roku týče, vyhovovalo 97,3 % škol, přestože pro gymnázia bylo toto období o něco méně vhodné než pro základní školy (dle jejich výpovědi se v této době zároveň věnují přípravě maturitních a přijímacích zkoušek). Ze strany národního centra nebylo příliš příznivé, že sběr dat začínal krátce po začátku nového pololetí, kdy na školách může docházet k personálním změnám. Některé včas nahlášené změny byly dodatečně zapracovány do Seznamů učitelů školy a byl proveden nový výběr respondentů pro účast v šetření, nebylo však dost času reflektovat všechny změny, což se mírně odrazilo v návratnosti dotazníků. Termín sběru dat byl však určen mezinárodním konsorciem, pravděpodobně byly tedy v podobné situaci i další země a celkově toto úskalí představovalo jen zcela zanedbatelný problém. Při sepisování Seznamů učitelů školy byli školní koordinátoři opakovaně žádáni o kontrolu správnosti jeho vyplnění a byly jim rozeslány odpovědi na (více či méně) často kladené dotazy. Tento postup doporučujeme opakovat, neboť se tím mohou včas odhalit případné chyby. Školním koordinátorům byl také na začátku sběru dat rozeslán konkrétní soupis argumentů, kterými mohou přesvědčovat respondenty k účasti. Z reakcí bylo patrné, že jej uvítali a někteří i použili. Jak bylo zmíněno v první části této zprávy, v průběhu sběru dat byli školní koordinátoři vždy na začátku týdne informováni o stavu vyplňování online dotazníků. Národní centrum mělo možnost stáhnout si z online platformy informace o tom, kteří respondenti již dotazník vyplnili a klikli na „dokončit“ a kteří mají dotazník zatím v rozpracovaném stavu. O zbytku respondentů pak bylo možné prohlásit, že se do online dotazníku zatím nepřihlásili. Školní koordinátoři tuto pravidelnou zpětnou vazbu velice vítali a oceňovali – doporučujeme ji tedy poskytovat i v průběhu sběru dat v rámci případné další vlny tohoto šetření.