51 Tabulka č. 54 Zaznamenali školní koordinátoři nějaké negativní reakce? Abs. % ne 163 74,1 ano – uveďte je: 57 25,9 Celkem 220 100,0 Graf č. 29 Zaznamenali školní koordinátoři nějaké negativní reakce? Negativní reakce k šetření TALIS 2013 zaznamenalo 57 školních koordinátorů, tedy více než čtvrtina (25,9 % oproti 14,1 % škol, na kterých byly zaznamenány pozitivní reakce). Níže je uvedena analýza jejich odpovědí dle jejich tematického obsahu9. Celkem 16 školních koordinátorů uvedlo připomínky k dotazníkům. Čtrnáct si jich stěžovalo na složité, obtížně srozumitelné či nejednoznačné otázky (ve dvou případech s upřesněním, že se jednalo zejména o problémy při přepočtu vyučovacích a skutečných hodin, který učitelé nepovažovali za vhodný, ale o kterém bylo na mezinárodní úrovni rozhodnuto), jeden respondent uvedl příliš rozsáhlé zadání otázek a další složitost některých pojmů. Deset školních koordinátorů zaznamenalo připomínky k časové náročnosti dotazníků, nad kterými učitelé ztratili i více času, než bylo předpokládáno, nebo obecně na dlouhé dotazníky, zahlcování administrativou, pracovní vytíženost a přidávání práce navíc. Jedenáct školních koordinátorů dále uvedlo, že zaznamenali pochyby o smyslu šetření TALIS 2013 (a příp. i jemu podobných), jeho významu a přínosu pro učitele, zda se výsledky odrazí v praxi a přinesou nějakou změnu. Další jeden uvedl, že „vzhledem k mezinárodnímu zaměření byly formulace některých otázek takové, že vzbuzovaly u respondentů pochyby o smysluplnosti celého šetření.“ Dva školní koordinátoři uvedli obavu, zda bude zachována anonymita šetření, resp. obavu z možných následků za „upřímné odpovědi“ (školní koordinátorka doufá, že se jí tyto obavy respondentů podařilo rozmluvit). 9 Jeden školní koordinátor mohl uvést více poznámek, tedy celkový součet podnětů nemusí být shodný s počtem školních koordinátorů, kteří se zde vyjadřovali. 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% zaznamenali nezaznamenali