38 Tabulka č. 35 Další pochyby a potíže, které školní koordinátoři zaznamenali u respondentů – dle toho, zda školní koordinátor působí ve vedení školy (v %) žádné další problémy ani pochyby problém s porozuměním záměru či smyslu šetření pochyby o zachování důvěrnosti svěřených informací problém s porozuměním (některým) postupů práce jiné problémy či pochyby ano 65,1 14,1 4,7 13,4 7,4 ne 50,7 26,8 9,9 11,3 11,3 Celkem 60,5 18,2 6,4 12,7 8,6 Pozn.: možnost volby více pochyb a potíží Školním koordinátorům byl dále poskytnut prostor k tomu, aby mohli blíže rozvést, jaké další pochyby či potíže, které byly zmíněny v předchozích dvou otázkách, u sebe a u respondentů zaznamenali (někteří zde v podstatě jen zopakovali to, co již vypsali do možnosti uvést „jiné problémy či pochyby“ u sebe či u respondentů).7 Celkem jedenáct školních koordinátorů se zde vyjádřilo k dotazníku. Osm jich uvedlo, že bylo potřeba poskytovat konzultace a vysvětlovat respondentům některé pojmy v dotazníku či smysl/důvod položených otázek. Jedna školní koordinátorka přitom přímo zmínila, že poskytovala konzultace v ředitelně a pomocí e-mailu, kdy využívala Slovník pojmů, který od národního centra obdržela. Dva také napsali, že některé otázky v dotazníku byly obtížné na vyplnění, jedna školní koordinátorka uvedla, že dotazník u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami dostatečně nezohlednil situaci v ČR, další v dotazníku postrádal otázky týkající se postavení učitelů ve společnosti a srovnání finančního ohodnocení jejich práce (v dotazníku jsou obsaženy) a jeden podotkl, že musel ve škole čelit stížnostem na délku dotazníku a tedy časovou zátěž. Dalších osm reakcí se týkalo praktických, snadno řešitelných problémů či dotazů při sběru dat. Čtyři školní koordinátoři zde uvedli, že někteří respondenti ztratili přihlašovací údaje, nebo je zapomněli např. na chatě, jeden uvedl problém, že respondent dotazník vyplnil, ale neklikl na „dokončit\", tedy neuzavřel jej, další napsal, že zapomněl uvést jednu učitelku v Seznamu učitelů školy (bylo ještě před zahájením sběru dat zjištěno a opraveno), další dva napsali, že respondenti řešili, v jaké podobě a kdy se k nim dostanou závěry, a jeden zaznamenal „drobné problémy při vyplňování dotazníku u paní učitelky v důchodovém věku“. Nakonec pět školních koordinátorů uvedlo, že někteří respondenti měli pochyby o využití výsledků šetření v praxi či smysluplnosti tohoto projektu, dva zaznamenali pochyby o věrohodnosti zachování anonymity respondentů (v jednom případě bylo uvedeno, že „ochrana soukromí respondentů byla znovu zajištěna“) a jeden uvedl problém s nemocným učitelem, který nakonec dotazník nevyplnil. 7 Jeden školní koordinátor mohl uvést více poznámek, tedy celkový součet podnětů nemusí být shodný s počtem školních koordinátorů, kteří se zde vyjadřovali.