20 2.4 Práce s formuláři, ochrana jejich důvěrnosti Školní koordinátoři v průběhu spolupráce s národním centrem pracovali se dvěma souvisejícími formuláři. Prvním byl tzv. Seznam učitelů školy (ISCED 2), kam měli za úkol zapsat všechny učitele školy, kteří vyhovují definici zkoumané populace v rámci TALIS. Ke každému učiteli pak dále uvedli rok narození, pohlaví a hlavní předmět vyučovaný na úrovni ISCED 2. U učitelů, kteří spadali do „výjimek“ (tj. byli zároveň ředitelem či ředitelkou dané školy, nebo se již zúčastnili předběžného šetření6), zapsali příslušný kód. Poté mohli konkrétní jména učitelů z tohoto formuláře smazat a místo nich vyplnit pouze pořadová čísla – a tento anonymizovaný dokument zaslat národnímu centru (bylo však potřeba si uschovat i verzi se jmény). Na základě tohoto dokumentu byli v národním centru s pomocí speciálního softwaru vybráni učitelé, kteří se v každé škole zúčastní hlavního sběru dat. Tito učitelé pak dostali přidělené identifikační číslo, které bylo spolu se jménem či pořadovým číslem uvedené na tzv. Formuláři o účasti učitelů v šetření (ISCED 2). Vedle těchto údajů byl v tomto formuláři u každého vybraného učitele uveden hlavní vyučovaný předmět na úrovni ISCED 2, pohlaví, rok narození, způsob vyplnění dotazníku a kolonka pro zapsání statusu navrácení dotazníku. Školní koordinátoři pak měli zapsat do sloupce „status navrácení dotazníku“ odpovídající kód dle toho, zda byl dotazník vyplněn online či na papír, nebo nebyl odevzdán vůbec, příp. zda daný učitel či učitelka natrvalo opustil/a školu, zda nevyhovuje podmínkám zařazení do šetření a byl/a v Seznamu učitelů školy uveden/a omylem, nebo zda spadá do “výjimek” a neměl/a být tedy vybrán/a pro účast v šetření. Jak bylo právě zmíněno, školní koordinátoři mohli ještě před zasláním Seznamu učitelů školy národnímu centru vymazat z tohoto formuláře jména a nechat v něm pouze pořadová čísla učitelů. Toho využily dvě pětiny škol. Tabulka č. 16 Podíl školních koordinátorů, kteří využili možnosti nahradit jména učitelů na Seznamu učitelů školy čísly Abs. % využili možnosti vymazat jména učitelů 88 40,0 nevyužili možnosti vymazat jména učitelů 132 60,0 Celkem 220 100,0 6 Předběžné šetření proběhlo na jaře 2012 na 20 náhodně vybraných školách a sloužilo k prověření dotazníků pro ředitele a učitele v praxi a jejich následnému doladění a zkrácení, jakož i ke zhodnocení, zda jsou postupy práce správně nastaveny a zda je užívaný software po všech stránkách vyhovující.