19 Tabulka č. 15 Způsoby, jakými byli na školách respondenti motivováni jinou osobou, než je školní koordinátor (tj. ředitelem/ředitelkou školy) Abs. % zdůrazněním významu mezinárodního šetření TALIS 2013 68 82,9 upozorněním na potřebu dosáhnout dostatečné návratnosti odpovědí 27 32,9 motivace nějakou odměnou za práci navíc 1 1,2 motivace osobním příkladem vyplnění dotazníku 31 37,8 tím, že byli o účast požádáni osobou, na které jim záleží 18 22,0 jinak 2 2,4 Celkem 82 100,0 Pozn.: možnost volby více způsobů Graf č. 11 Způsoby, jakými byli na školách respondenti motivováni jinou osobou, než je školní koordinátor (tj. ředitelem/ředitelkou školy) Pozn.: možnost volby více způsobů Jak je patrné, převažuje situace, kdy byl respondentům touto osobou zdůrazněn význam mezinárodního šetření TALIS 2013 (82,9 %), poměrně častá pak byla i motivace osobním příkladem vyplnění dotazníku (37,8 %) a upozorněním na potřebu dosáhnout dostatečné návratnosti odpovědí (32,9 %). Celkem 22 % školních koordinátorů také odpovědělo, že respondenty motivovala skutečnost, že byli o účast požádáni osobou, na které jim záleží. Jen jeden školní koordinátor zaznamenal, že respondenti byli touto osobou motivováni nějakou odměnou za práci navíc. Jiný způsob motivace uvedli jen dva školní koordinátoři. Jedna školní koordinátorka napsala, že bylo učitelům zdůrazněno, že „účast na šetření dokumentuje vztah učitele k úkolům, které škola musí splnit“ a další školní koordinátor napsal „hrozbou ČŠI“ bez bližšího upřesnění. 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% jinak motivace nějakou odměnou za práci navíc tím, že byli o účast požádáni osobou, na které jim záleží upozorněním na potřebu dosáhnout dostatečné návratnosti motivace osobním příkladem vyplnění dotazníku zdůrazněním významu mezinárodního šetření TALIS odpovědi pouze za školy, ve kterých tato situace nastala