17 respondentů, další školní koordinátorka pouze napsala, že zodpovídala dotazy týkající se zabezpečení důvěrnosti dat (její vysvětlení prý bylo dostačující) a jedna nakonec uvedla, že v reakci na tyto dotazy „zdůraznila globálnost akce a důvěru v ochranu osobních údajů“. Dva školní koordinátoři zde uvedli dotaz po odměně respondentům za vykonanou práci (co za vyplnění dotazníku dostanou, resp. zda šetření bude honorováno). Sedm školních koordinátorů také zaznamenalo dotazy k dotazníku a připomínky, že dotazníky jsou komplikované4, obsahují pojmy, k jejichž vysvětlení bylo třeba využít Slovníku pojmů či konzultace s národní koordinátorkou, nebo také že zahrnují nejasně položené otázky či možnosti odpovědí (jeden školní koordinátor uvedl, že by bylo dobré dotazy formulovat v jednoznačnější formě). Tři školní koordinátoři zde rozvedli dotazy či problémy technického rázu. Jeden školní koordinátor zde upřesnil problém s „ukončením dotazníku“, tj. jeho uzavřením, aby se do něj již nebylo možné přihlásit: „poděkování neznamenalo ukončení dotazníku – museli ještě jednou kliknout na ‘dokončit‘ a to je zbytečné“ (tento podnět byl předán mezinárodnímu konsorciu). Další uvedl, že zodpovídal dotazy ohledně přihlášení se k dotazníku, a třetí, že zaznamenal technické problémy s počítači, které ovšem byly následně vyřešeny. Jedna školní koordinátorka zaznamenala na své škole dotazy, „proč je ten dotazník situován do takové doby školního roku, kdy toho má učitel nejvíc na práci“5. Nakonec další školní koordinátorka upřesnila: „Dotazy byly většinou pouze proto, aby si respondenti potvrdili svou domněnku, že o věci uvažují správně. Jinak hodnotím průběh a stavbu šetření jako srozumitelnou a s žádnými zásadními problémy, které bych musela respondentům dlouze vysvětlovat, jsem se nesetkala.“ Kromě působení školního koordinátora, který zprostředkovával informace od národního centra respondentům, mohli být respondenti k účasti v šetření motivováni i dalšími osobami. Proto byla školním koordinátorům položena otázka týkající se motivace učitelů k účasti v šetření. Tabulka č. 13 Odpovědi školních koordinátorů na otázku, zda byli respondenti motivováni ještě jinou osobou, než jsou oni Abs. % ne, o nikom jiném nevím 138 62,7 ano, ředitelem/ředitelkou či jinou osobou z vedení školy 82 37,3 Celkem 220 100,0 4 Tento podnět se vyskytl již v hodnocení dotazníků z předběžného šetření, před hlavním sběrem dat pak došlo k jejich zkrácení a zjednodušení. 5 Jak však vyplynulo z jiné otázky položené školním koordinátorům (viz dále), většině škol toto období školního roku vyhovovalo, přestože víceletá gymnázia na tom byla s časem hůře kvůli maturitním zkouškám a přijímacímu řízení.