16 Tabulka č. 12 Podněty či dotazy, se kterými se setkali školní koordinátoři ze strany respondentů, dle toho, zda školní koordinátor působí ve vedení školy (v %) ano 55,0 16,1 32,2 — 2,7 0,7 25,5 ne 73,2 25,4 35,2 1,4 12,7 1,4 14,1 Celkem 60,9 19,1 33,2 0,5 5,9 0,9 21,8 Pozn.: možnost volby více podnětů Školní koordinátoři mohli následně blíže uvést, jaké případné podněty či dotazy řešili. Zde svou odpověď doplnilo celkem 27 školních koordinátorů3. Celkem 12 jich blíže rozvedlo dotazy k záměru či smyslu šetření či přístupu k budoucím výstupům. Školní koordinátoři dostávali např. dotazy, jaké informace chce šetření pomocí otázek v dotazníku získat, jaký je význam mezinárodního srovnávání, kdo bude se získanými informacemi pracovat a co ze získaných informací vyplyne pro učitele (příp. jak se využije informací, které respondenti do dotazníku uvedou), zda se podobná šetření využijí ke zvýšení prestiže a ohodnocení učitele, zda se bude se závěry dále pracovat a projeví se to nějak kladně v organizaci vyučování, plánování dalšího vzdělávání učitelů, ubývání zbytečné administrativy apod., popřípadě jakým způsobem bude s výsledky naloženo v rámci našeho systému vzdělávání. Jeden školní koordinátor doplnil, že respondenti shledali jako podnětné a zajímavé, že se mohou vzdělávací systémy jednotlivých zemí vzájemně porovnat a zjistit, se kterou zemí jsme na tom podobně a vzájemně se inspirovat. Dále se objevily dotazy, zda a kdy budou respondenti seznámeni s výsledky šetření (popř. kdy a kde se s nimi budou moci setkat) a v jaké podobě se k nim dostanou či jakým způsobem budou prezentovány. Jedna školní koordinátorka uvedla, že dotazy na smysl šetření a výstupy z něho respondentům objasnila s pomocí brožury a webových stránek, jiná obecně uvedla, že na otázky ohledně záměru šetření odpovídala dle materiálů TALIS a pochválila jejich zpracování. Jedna školní koordinátorka doplnila, že přesto, že se učitelé zajímali o záměr šetření, většina z nich považovala vyplňování dotazníku za ztrátu času. Jeden školní koordinátor obdobně odpovídal na otázku, proč je jeho škola do tohoto šetření zapojena. Pět školních koordinátorů dále popsalo dotazy k anonymitě šetření. V jedné škole se respondenti ptali, zda informace, které uvedli, nebudou k dispozici vedení organizace, v další se vyskytl dotaz, jaká je ochrana dat a anonymita šetření, v další, co se bude dít, jestliže se v některé z položek respondent zmýlí či ji uvede nepravdivě a kdo všechno bude mít přístup k odpovědím 3 Jeden školní koordinátor mohl uvést více poznámek, tedy celkový součet podnětů nemusí být shodný s počtem školních koordinátorů, kteří se vyjadřovali.