4 vybraných pro účast v šetření s příslušnými podklady. Dle mezinárodního standardu měla každá vybraná škola dva náhradníky pro případ odmítnutí účasti. V polovině října byly vybrané školy osloveny se žádostí o účast v šetření. Hlavního sběru dat se v ČR nakonec zúčastnilo 219 škol z 221 vybraných pro účast v šetření v prvním výběru a jedna škola, která byla vybrána jako náhradní za školu, kterou se národnímu centru nepodařilo k účasti přesvědčit. Jedna vybraná škola již od září neposkytovala výuku na nižším sekundárním stupni, tato škola byla tedy podle stanovených pravidel z šetření vyloučena bez náhrady (ze statistického hlediska zastupovala podobné případy v populaci). V těchto 220 školách vyplnili dotazník všichni oslovení ředitelé a 98,3 % z celkového počtu učitelů, kteří byli pro účast vybráni a splňovali definici zkoumané populace2. Respondenti zpravidla vyplňovali dotazníky online. Pouze 22 učitelů vyplnilo papírový dotazník pro učitele v anglickém jazyce, jeden učitel papírový dotazník v českém jazyce a jedna ředitelka vyplnila papírový dotazník pro ředitele v anglickém jazyce. Ve všech školách se přitom šetření zúčastnila alespoň polovina vybraných učitelů a ředitel školy, což byl jeden z požadavků daných mezinárodním konsorciem pro zahrnutí školy do mezinárodní databáze. Splněn byl též požadavek, aby se šetření zúčastnilo alespoň 50 % škol z prvního výběru a celkově alespoň 75 % škol vybraných pro účast v šetření (včetně náhradních škol) a také požadavek účasti alespoň 75 % z celkového počtu učitelů, kteří v těchto školách splňují definici zkoumané populace. Z učitelů, kteří v České republice dotazník nakonec nevyplnili, jich většina dotazník ani vyplnit nemohla, např. z důvodu dlouhodobé nemoci či změny rozvrhu s počátkem 2. pololetí (tj. že oproti očekávání již v době sběru dat nevyučovali na úrovni nižšího sekundárního vzdělávání). Vyskytl se i případ, že učitel neovládal češtinu ani angličtinu na takové úrovni, aby mohl dotazník vyplnit. Celkově je možné konstatovat, že Česká republika zaznamenala vysokou účast a splnila požadované nároky pro zařazení dat do mezinárodní databáze TALIS 2013. Každá škola vybraná pro účast v šetření si zvolila svého školního koordinátora, který byl za svou práci finančně odměněn. Školní koordinátoři byli podrobně instruováni o postupu práce a byl jim na začátku spolupráce poskytnut detailní manuál. Ten byl přeložený z anglické verze (jakékoliv úpravy prošly schválením mezinárodního konsorcia) a byl zhotoven ve dvou verzích – pro školy sbírající data pouze v online podobě a pro školy, které využily online i papírové dotazníky. Národní centrum bylo po celou dobu spolupráce s těmito školními koordinátory v častém kontaktu a jednotlivé kroky byly školním koordinátorům postupně připomínány a doplňovány o některé praktické rady. Dále byl školním koordinátorům zaslán odkaz na webové stránky www.talis.cz a www.oecd.org/TALIS a propagační materiály (leták – příloha č. 2 a 2 Potenciální respondenti z řad učitelů museli vyučovat alespoň v jedné třídě na úrovni ISCED 2 a to jakýkoliv předmět, nesměli však působit ve škole určené výhradně pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami či vyučovat pouze dospělé osoby. Zároveň se nemělo jednat o učitele, kteří vyučovali na úrovni ISCED 2 pouze dočasně (tj. maximálně na 6 týdnů jdoucích po sobě jako náhrada za jiného pedagoga), nebo učitele, kteří dlouhodobě nevyučovali (např. ze zdravotních důvodů či vědecké dovolené) a chyběli při sestavování tzv. „Seznamu učitelů školy“, resp. i po celou dobu sběru dat. Mezi šetřené pedagogy byli zahrnuti pouze učitelé, žádný jiný školní personál (např. školní psychologové, asistenti pedagoga či zdravotní sestry) se šetření neúčastnil.