3 Úvod Tato Zpráva o kvalitě provedení šetření TALIS 2013 je povinným výstupem IPn projektu Kompetence III – Realizace mezinárodních výzkumů v oblasti celoživotního učení a zveřejnění jejich výsledků, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky a pojednává o zhodnocení průběhu hlavního sběru dat. Hlavní sběr dat pro šetření TALIS 2013 proběhl v České republice od 4. března 2013 do 5. května 2013, bližší informace jsou uvedeny v první kapitole. Ačkoli nebylo pevně stanoveno, jakou formou by měla být kontrola kvality sběru dat na národní úrovni provedena, národním centrům bylo mezinárodním konsorciem doporučeno, aby k nějaké formě hodnocení přistoupily. Plán využít pro tento účel on-line dotazníku byl konzultován s osobou z mezinárodního konsorcia, která měla na starosti koordinaci kontroly kvality sběru dat na mezinárodní úrovni. Otázky v dotazníku (příloha č. 1) byly inspirovány dokumentem k národní kontrole kvality sběru dat, které účastnické země obdržely od mezinárodního konsorcia. Obsahem druhé kapitoly je tedy analýza dat sebraných pomocí dotazníku pro školní koordinátory, který vyplnilo všech 220 školních koordinátorů. Třetí kapitola pak uvádí zajímavé poznatky, které ze sběru dat vyplynuly. 1 Základní informace o hlavním sběru dat TALIS 2013 je mezinárodní dotazníkové šetření s dotazníkem pro učitele vyučující na 2. stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a pro ředitele škol, na kterých tito učitelé působí1. Jeho cílem je poskytnout vhled do situace učitelů a škol v různých zemích, umožnit mezinárodní srovnání a případně dát impuls k některým pozitivním změnám. Účastní se jej 33 zemí včetně České republiky. Tato zpráva hodnotí průběh hlavního sběru dat, který v České republice proběhl od 4. března do 5. května 2013. Výběr škol měla pro všechny země zapojené do šetření na starost společnost Statistics Canada. Na jaře roku 2012 jí proto byla zaslána aktuální databáze škol, které v České republice v daném školním roce poskytovaly výuku na úrovni ISCED 2 (s vyloučením osmiletých konzervatoří a také škol zaměřených výhradně na výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami). Databáze obsahovala u každé školy potřebné stratifikační proměnné, tj. druh zřizovatele (v dělení na veřejného a neveřejného zřizovatele), kraj a druh školy (rozlišující školy poskytující výuku na 2. stupni ZŠ, v nižších ročnících víceletého gymnázia a školy, které nabízejí oba tyto programy) a také přepočtený počet učitelů na plně zaměstnané na úrovni ISCED 2 a počet žáků na úrovni ISCED 2 (tj. proměnné charakterizující „velikost školy“). Dále byly společnosti Statistics Canada zaslány podklady pro to, aby při náhodném výběru škol pro účast v šetření TALIS 2013 mohla být snížena pravděpodobnost, že budou vybrány ty samé školy, které již byly vybrány pro šetření ICILS 2013 a/či se účastnily šetření PISA 2012 a nedocházelo tak k přílišné zátěži škol (při respektování anonymity škol). V září 2012 obdrželo národní centrum databázi škol 1 tj. úroveň ISCED 2 v České republice, v některých zemích je zkoumána též úroveň ISCED 1 a/či ISCED 3.