48 ››Odborná kvalifikace mentora ››Interpersonální dovednosti mentora ››Poradenské dovednosti c) Fáze mentoringu (2 hodiny)››Fáze mentorského procesu ››Udržování hranice poradenského procesu d) Zavádění mentoringu ve školách (1 hodina)››Možnosti využití mentoringu ve školství ››Kroky k zapojení pedagogů do procesu mentoringu (motivace)››Předpoklady úspěšného mentoringu, rizika ››Etika v mentoringu Cílové kompetence/profil absolventa Absolventi získají, případně si zvýší odborné znalosti a dovednosti potřebné pro účinné poskytování kolegiální podpory učitelům s důrazem na mentoring. Absolvent modulu:››Orientuje se v terminologii vztažené ke kolegiální podpoře a specificky k mentoringu ››Charakterizuje základní strategie, postupy a plánování různých forem kolegiální podpory ››Analyzuje možné přínosy a rizika využívání mentoringu ve své organizaci ››Orientuje se v mentorském procesu ››Definuje kritéria výběru mentora ››Popíše základní scénář mentorského rozhovoru ››Plánuje zařazení mentoringu jako efektivního nástroje v procesu profesního rozvoje učitelů, případně sebe sama ››Dodržuje a podporuje etiku mentoringu Použité metody a formy Modul je veden konstruktivisticky. Výuka bude přizpůsobena všem relevantním podmínkám, zejména na úrovni vstupních znalostí a dovedností účastníků v oblasti kolegiální podpory (specificky mentoringu). Lektor kombinuje teorii s praxí, využívá praktických zkušeností účastníků, dbá na přiměřenost a individuální přístup. Modul má výcvikový charakter, tj. obsahuje teoretické vstupy, které jsou střídány týmovou prací a řízenou diskusí. Účastníci aktivně přicházejí s případy z vlastní manažerské praxe v oblasti profesní podpory podřízených (osobní pracovní problémy, nejistoty, dilemata apod.), které se mohou stát jedním z dalších východisek pro zpracování jejich osobního miniprojektu souvisejícího s tématem leadershipu (viz výstup aktivity Vzdělávací lídr).Účastníkům bude doporučeno samostudium relevantní odborné literatury a zadána témata pro přípravu na navazující diskusní setkání.Ad 5. Skupinová setkání ve škole (6 vyučovacích hodin)Cílem druhého setkání ve škole je sdílení zkušeností v oblasti hospitační činnosti vedoucího pracovníka v konkrétní hodině pedagoga hostitelské školy (optimální varianta), popř. je možné rozebrat i tzv. virtuální hospitaci. Po hospitaci probíhá její reflexe a společná analýza.